Bijna vier op de vijf mkb-bedrijven krijgt te maken met phishing

Bijna vier op de vijf mkb-bedrijven krijgt te maken met phishing

De toename van bedrijven die weleens te maken hebben gehad met cybercriminaliteit loopt opvallend snel op, laat Abn Amro weten op basis van onderzoek onder haar klanten. In 2022 gaf 'slechts' 39 procent van de ondervraagden aan het doelwit te zijn van cybercriminelen. Inmiddels is dit percentage bijna verdubbeld, naar 80 procent. Mkb-bedrijven zijn vaker doelwit geworden ten opzichte van het grootbedrijf, 75 procent heeft met cybercriminaliteit te maken gehad. Voor zzp'ers is dit 69 procent.

Cyberaanvallen doen zich in meerdere gedaanten voor. Phishing is de meest voorkomende. Van de ondervraagden heeft 66 procent hier weleens mee te maken gehad. Cybercriminelen proberen via e-mails, sms- of Whatsappberichten en telefoontjes mensen te verleiden om een actie uit de voeren die later schadelijk blijkt te zijn.

Toegang tot bedrijfsinformatie of systemen

Een phishing-aanval kan gericht zijn op direct financieel gewin, maar kan ook het startpunt zijn van een grotere aanval. Volgens de X-Force Threat Intelligence Index van het informatietechnologiebedrijf IBM, verkregen cybercriminelen via phishing vorig jaar in 41 procent van de cyberincidenten toegang tot bedrijfsinformatie of systemen. Daarnaast kunnen zulke berichten aansturen op het openen van een downloadlink of bijlage die malware bevat. Dat is kwaadaardige software die bijvoorbeeld systemen kan monitoren voor spionagedoeleinden.

Kunstmatige intelligentie

Cybercriminelen maken ook vaker gebruik van nieuwe innovaties zoals kunstmatige intelligentie. Met behulp van deze intelligentie kunnen zij overtuigende phishing-mails schrijven. Of met een gekloonde stem van een CEO aan de telefoon kunnen zij hun doelwit het laatste zetje geven om geld naar een frauduleuze bankrekening over te maken.

Lees hier het hele rapport van de Abn Amro.