Nellen: "Schoonmaken tijdens kantooruren heeft meerdere voordelen"

Steeds meer schoonmaakbedrijven kiezen ervoor om alleen nog tijdens kantooruren schoonmaakdiensten aan te bieden. Dat blijkt in een uitzending van (link: https://www.nporadio1.nl/fragmenten/geld-of-je-leven/7a1cdc55-d94c-4315-9b3b-52e44e9969df/2023-03-16-steeds-meer-schoonmaakbedrijven-kiezen-voor-diensten-tijdens-kantooruren text: Geld of je Leven target: _blank) waarin Angel Nellen, eigenaar van Nellen Schoonmaakdiensten, te gast is. Ook Melissa van Hoof, die in het verleden in de avonduren schoonmaakmedewerker was en nu zelf schoonmakers traint, en Imke Michiels, manager bij hijskraanbedrijf Spiering Kranen, schoven aan. Spiering laat schoonmakers overdag langskomen op het werk.

Nellen biedt alleen nog maar overdag schoonmaakdiensten. Waarom hij hiervoor heeft gekozen heeft meerdere redenen. "We merken dat het steeds lastiger wordt om de avonduren in te vullen en medewerkers willen steeds vaker fulltime werken. Toen ik gisteren langs een industrieterrein reed zag ik het volle licht aan bij bedrijven. Als je kijkt naar de milieuaspecten zie ik daarom alleen maar een win-win situatie als we de dagschoonmaak doorvoeren."

Wisselende reacties van medewerkers

Van Hoof werkte voorheen ook veel in de vroege ochtenduren en was dan klaar voordat de eerste medewerkers kwamen. Soms lukte dat echt niet. Bij de vraag hoe de medewerkers dat vonden, reageert Van Hoof: "Heel wisselend. Er zijn medewerkers bij het op prijs stellen dat jij je steentje bijdraagt. Michiels geeft aan dat medewerkers bij Spiering in het begin moesten wennen aan de dagschoonmaak, maar dat de gewenning heel snel ging. "Met goede afspraken, gaat het wennen heel snel."

Duurzaamheidsaspecten doortrekken

Michiels laat de schoonmaak alleen nog overdag uitvoeren. Bij de vraag waarom antwoordt Michiels: "Wij wilden de duurzaamheidsaspecten doortrekken, door bijvoorbeeld de lichten 's avonds niet aan te hebben, en dat sloot aan bij het concept van Nellen Schoonmaak." Als voordeel ziet Michiels de communicatie die onderling tussen medewerkers van beide partijen meer plaatsvindt.

Alleen nog dagschoonmaak

Nellen snapt dat medewerkers er heel even last van kunnen hebben, maar geeft aan dat dit om tien minuten per dag gaat. "Er zijn ook genoeg plekken in een gebouw waar niemand er last van heeft. Als mensen aan de telefoon zitten en er toch last hebben, kunnen zij wellicht gebruik maken van belhokjes of afspraken maken wanneer we het minst overlast maken", aldus Nellen.

"Als je kijkt naar de krapte van de arbeidsmarkt moeten we die kans gewoon nemen" - Angel Nellen

Meer tijd voor andere taken

"Voor een schoonmaker is het fijn dat ze meer uren kunnen maken, maar je voelt je ook veel meer betrokken bij wat er zich bij een klant afspeelt", antwoordt Van Hoof op de vraag hoe belangrijk het is dat schoonmaken op deze manier wordt uitgevoerd. De grootste winst vindt Van Hoof de optie om meer uren te kunnen werken en om de kinderen naar school te kunnen brengen.