Hilco Kooistra: De zin en onzin van circulair ondernemen

Hilco Kooistra: De zin en onzin van circulair ondernemen

Klimaatakkoord, CO2-belasting/-reductie, global warming en circulair ondernemen. Termen waar je als ondernemer continue mee geconfronteerd wordt. Circulair ondernemen is voor veel bedrijven nogal een vaag begrip. En als je er al van gehoord hebt, dan rijst de vraag waarom het voor jouw onderneming belangrijk is en bovenal hoe en waarom je moet beginnen?Volg Service Management op LinkedIn:

Waarom? Het is de hoogste tijd!

Wij werken nu volgens een lineaire economie: We maken wat, gebruiken het en gooien het vervolgens weg. Dit betekent dat we steeds kostbare nieuwe grondstoffen (denk hierbij aan olie, gas en metalen die wereldwijd worden gedolven) uit de aarde trekken. Deze raken dan ook langzamerhand uitgeput. Het wordt dus de hoogste tijd dat we met zijn allen actie ondernemen.

Je weet het misschien nog niet, maar je bent in zekere zin al onderdeel van een circulaire economie

In een circulaire wereld bestaat er geen afval meer. Van alles wat wij nu weggooien, moet er weer een nieuw product gemaakt worden. Maar er zijn meerdere manieren om bij te dragen aan een circulaire economie. De zogenaamde 9 R’en: Re-usen(hergebruik), Reduce(verminderen), Refuse(weigeren), Refurbish(opknappen), Repair(repareren), Remanufacture(van meerdere producten één maken), Repurpose(andere inzetbaarheid), Recycle(opnieuw gebruiken), Recover(herstellen).

MVO-onderzoek 2020
Resultaten MVO-onderzoek 2020: hoe geven schoonmaakbedrijven invulling aan MVO?

Bekijk de resultaten

Ook voor jouw product is minimaal één toepassing geschikt. Al het bovenstaande is niet tegelijk van toepassing.

Toekomst: samen massa creëren

Je weet het misschien nog niet, maar je bent in zekere zin al onderdeel van een circulaire economie. Je gooit nu ook al dingen weg. Als we dit nu eens gaan scheiden in diverse stromen als GFT, papier, PMD, restafval en bekers. Deze eenvoudige stap zorgt er in ieder geval voor dat hetgeen je weggooit, zo goed mogelijk gerecycled kan worden.

En het levert je geld op! Van deze stromen worden al mooie producten gemaakt, als Energie, Papierwaren, Hygiënepapier, Reinigingsmiddelen, Schoonmaakflacons, Werkwagens, Afvalzakken, Vloerpads en nog meer. Er is nog veel meer mogelijk, maar alleen als we samen de massa gaan creëren.

Facilitaire ketensamenwerking

Wij met z’n allen hebben de sleutel in handen. Dat kan bijvoorbeeld in een ketensamenwerking. Zo kunnen we samen een ander verdienmodel bouwen. Werk samen met het afvalbedrijf, je klanten, medewerkers, leveranciers en je kan in de gehele keten voor elke partij winst behalen. En dat is makkelijker dan je denkt. Anders denken is anders doen.

Wij zijn 3 jaar geleden begonnen met het verduurzamen van het assortiment. En niet als een aanvulling op, nee, als een vervanger van. Zo kunnen wij al een klein verschil maken om de totale circulaire economie te stimuleren. We werken dan ook iedere dag naar een stapje beter.

En waarom? Omdat het kan!

Door Hilco Kooistra, directeur KBL Circulair Schoonmaakcentrum

Verder lezen

Stefan van der Pluijm, key accountmanager bij Paardekooper.Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord 'Afvalzakken: grote CO2-impact, maar duurzame opties binnen...

Schoonmaakbedrijven die hun bedrijfsvoering willen verduurzamen, kunnen niet om de afvalzak heen. Stefan van der Pluijm, key accountmanager bij Paardekooper, legt uit: 'Afvalzakken behoren tot de verbruiksmaterialen met de grootste milieu-impact binnen de facilitaire dienstverlening.'

Facility Trade Group gecertificeerd voor MVO Prestatieladder

Facility Trade Group gecertificeerd voor MVO Prestatieladder

Facility Trade Group is gecertificeerd voor niveau 3 van de MVO Prestatieladder. De facilitaire groothandel uit Apeldoorn heeft als doel om volgend jaar niveau 4 te behalen. "MVO is namelijk nooit af."

'Met krapte op arbeidsmarkt neemt belang ergonomie alleen maar toe'Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord 'Met krapte op arbeidsmarkt neemt belang ergonomie alleen maar toe'

De basis van ergonomie? 'In feite de ergo-driehoek', zegt Cor Voogd, key accountmanager en applicatiemanager bij Freudenberg Home and Cleaning Solutions waar de merken Vileda en Vermop deel van uitmaken. 'De drie pijlers daarvan: ergonomische producten, houdingen en tegenbewegingen.'

Jasper van der schoot helpt mkb'ers met duurzaamheidsrapportages: "De duurzaamheidsrapportage moet geen moetje worden"

Jasper van der schoot helpt mkb'ers met duurzaamheidsrapportages: "De...

Duurzaamheid voelt weleens vrijblijvend. We weten dat we er iets mee moeten, maar concrete stappen zetten staat niet altijd bovenaan de prioriteitenlijst. Ook voor het schoonmaak-mkb kan het lastig zijn om aan de slag te gaan met uitgebreide duurzaamheidsmaatregelen. Maar aan dat vrijblijvende gevoel maakt de Europese Unie een eind. Vanaf volgend jaar moeten grote bedrijven rapporteren over hun duurzaamheid en laten zien dat ze stappen zetten. Het grootbedrijf gaat daarbij vragen stellen aan mkb-ondernemers. Hoe begin je aan die opgave? Jasper van der Schoot ontwikkelde, samen met mkb'ers uit de branche, praktische handvatten.