Keuzestress bestaat niet binnen de schoonmaak 

Keuzestress bestaat niet binnen de schoonmaak 

Stel, je hebt zo'n mooie platte tv in huis, maar je komt erachter dat er niet zulk goed geluid uit komt. Je gaat op zoek naar een oplossing om er beter geluid uit te krijgen. Voordat je het weet, ben je verdwaald in het woud van mogelijkheden: een soundbar, versterker, receiver of toch alleen maar speakers? En dan nog de keuze uit bijvoorbeeld 2.0, 5.1, 7.1.4. Opties te over, maar weet je nu wat je wilt? Keuzestress.  Zo nu en dan horen we dat ook binnen de schoonmaakwereld tegenwoordig veel keuzestress lijkt te bestaan. Volgens ons is dat niet nodig.

Een schone en hygiënische omgeving heeft veel voordelen. Investeren in schoonmaak heeft positieve gevolgen voor de veiligheid en de reputatie van een organisatie, net als voor de gezondheid van werknemers – wat dan weer leidt tot minder ziekteverzuim. Zeker als je bedenkt dat het ziekteverzuim door bijvoorbeeld griep in 2023 hoog blijft. Je maakt schoon zodat medewerkers en bezoekers gezond blijven en gelukkiger zijn. Helaas zie je dit belangrijkste doel vaak niet terug bij aanbestedingen/offerteaanvragen voor de schoonmaak. Wel zie je allerlei andere eisen: het moet een lage CO2-voetafdruk hebben, het moet lekker ruiken en het mag niet te veel kosten. Vervolgens krijg je verschillende offertes waarbij de één goed scoort op duurzaamheid, maar te veel kost en de ander juist andersom.

Prijs en duurzaamheid

Dezelfde keuzestress zie je vaak terug in duurzaamheid van reinigingsmiddelen. De grondstoffen moeten hernieuwbaar zijn, de verpakking moet herbruikbaar zijn, het moet in de EU worden geproduceerd. Recent waren wij bij het VSR-voorjaarsevenement waar duurzaamheid het onderwerp was. Hier kwam onder andere het voorbeeld voorbij van een vuilniszak: deze had best wel een hoge CO2-voetafdruk, omdat de vuilniszak buiten de EU wordt geproduceerd en naar Nederland getransporteerd moet worden. Maar de vuilniszak is heel goedkoop. Kies je in dit geval voor de prijs, dan accepteer je dat er een hogere CO2-voetadruk mee gepaard gaat. Stel dat dezelfde vuilniszak wel binnen de EU wordt geproduceerd: waarschijnlijk zal de CO2-voetafdruk lager zijn, al is het alleen al omdat er minder ver getransporteerd moet worden, maar zal de prijs hoger uitvallen.

Impact van gebruiksfase

Wat is dan een goede keuze? Of anders gezegd; heb ik wel het juiste doel duidelijk voor ogen? Binnen de branche weten we bijvoorbeeld dat vooral de gebruiksfase de meeste milieu-impact heeft. Daarom wordt er bij het samenstellen van een reinigingsmiddel rekening gehouden met de gebruiksfase. Bijvoorbeeld doordat het reinigingsmiddel al bij lage temperatuur werkzaam is, waardoor je het water niet hoeft te verwarmen. Maar dit betekent wel dat er scherp naar de gebruikte stoffen gekeken moet worden door de fabrikant. Soms kan dit betekenen dat enkele stoffen, vooralsnog, niet uit een hernieuwbare bron kunnen komen.

Afweging maken

Er is een grote kans dat er al voor een bepaalde schoonmaakoplossing is gekozen. Wat belangrijk is, is nagaan welke afwegingen toen zijn gemaakt. Zijn die afwegingen nog steeds relevant voor de huidige organisatie en waar je naartoe wilt? Zijn er nog andere afwegingen bijgekomen? Waarschijnlijk wel. De keuze uit het verleden, met gewenste en ongewenste uitkomsten, bepaalt waar je in de toekomst naartoe kan.

Denk dus goed na over waarom je schoonmaakt binnen je organisatie. Doe je het omdat ‘het moet’ waardoor het voor de bühne is of juist omdat je het belangrijk vindt dat de medewerkers en bezoekers gezond blijven en gelukkiger zijn? Wij denken dat de keuze op laatstgenoemde valt. En als je weet waar je naartoe wilt, dat er dan minder opties over blijven. Dat maakt het leven een stuk leuker en makkelijker!

Geschreven door Chuchu Yu, Manager Scientific & Regulatory Affairs bij NVZ - Schoon / Hygiënisch / Duurzaam