‘Facility managers en schoonmaakbedrijven besteden steeds meer aandacht aan de impact van het werk op zowel het milieu als de mensen die het uitvoeren’, zegt Pim Hilgerdenaar. Volgens hem kan de aanpak van Crohill hierin ondersteunen. ‘We ontwikkelen methodes die niet alleen betere schoonmaakresultaten opleveren, maar ook de werkdruk verlichten. Dit leidt tot minder vervuiling, minder fouten in de uitvoering, minder klachten én meer waardering voor de schoonmakers.’
Showroom
Hilgerdenaar beseft dat het delen van hun visie – zelfs wanneer deze met cijfers wordt ondersteund – niet altijd voldoende is. Daarom heeft Crohill in Lelystad een showroom ingericht, waar voor verschillende typen werkomgevingen wordt gedemonstreerd hoe ruimtes optimaal kunnen worden schoongemaakt. Met behulp van instructiefilms wordt duidelijk gemaakt hoe dit werkt, of het nu gaat om een kantoor, distributiecentrum, school, zorginstelling, fitnessruimte, vakantiehuis, verpleegafdeling of trappenhuis. Voor elke omgeving stelt Crohill een methode samen op basis van hun assortiment aan reinigingsmiddelen en schoonmaakmaterialen. ‘Onze aanpak is afgestemd op zowel de sector als de specifieke omstandigheden waarin wordt schoongemaakt.’
Volgens Hilgerdenaar is het een vraag die elke facility manager zichzelf zou moeten stellen: werkt mijn schoonmaakbedrijf met een methode die specifiek is afgestemd op mijn werkomgeving? Hij haalt het onderwijs aan als voorbeeld. ‘Dat verdelen wij in kinderdagverblijven, basisscholen en voortgezet onderwijs. In basisscholen tref je het meeste vuil aan. Dus een basisschool vereist een andere aanpak, andere materialen en andere middelen dan een kinderdagverblijf, waar bijvoorbeeld de vloer extreem belangrijk is.’
Schoner schoon
Crohill hanteert twee duurzame assortimenten: Crohill schoner schoon en Crohill slimmer schoon. Het ene assortiment richt zich op het milieu, het andere op de fysieke belasting en het werkplezier van schoonmakers. ‘Per project stellen we daaruit een methode samen’, zegt Hilgerdenaar.
Het bedrijf wil onder meer meetbaar besparen op aspecten als CO2-uitstoot en het gebruik van plastics. ‘Hier ligt voor de schoonmaakbranche een grote uitdaging, er valt op veel vlakken winst te behalen.’ Hilgerdenaar wijst als voorbeeld op vloeibare reinigingsmiddelen: ‘Schoonmakers gebruiken daar in de praktijk veel meer van dan nodig is. Dat is zonde en het wordt ook nog eens minder goed schoon. Maar het heeft ook impact op het milieu.’
Samen met fabrikant Kleen, waarvoor Crohill exclusief dealer is in de Benelux, zijn tabletten ontwikkeld die precies op maat zijn afgepast. ‘Het verbruik vermindert met de factor vier. En waar een fles voor een vloeibaar middel 65 gram plastic bevat, is dat voor het zakje waarin wij de tabletten verpakken 4 gram.’ Hij wijst op een teller in de showroom, die laat zien dat Crohill in anderhalf jaar tijd 124.000 plastic flessen heeft bespaard. ‘De besparing door minder overdosering is niet eens meegerekend.’
Schrobbers en moppen
Bij ‘schone schoonmaak’ moet niet alleen worden gekeken naar het gebruik van chemische ingrediënten in reinigingsmiddelen. Crohills ‘Chef de Mission’ wijst ook op het gebruik van plastics in schoonmaakmaterialen. Hij toont moppen die niet volledig uit plastics bestaan maar voor slechts 40%. ‘En die hebben een enorm absorptievermogen.’
‘Deze schrobber hier bestaat voor 80% uit gerecycled plastic’, zo vervolgt hij. ‘Bovendien buigt de steel niet. Je wilt energie namelijk op de vloer hebben en niet verliezen in de steel. Deze schrobber werkt heel licht, schoonmakers hoeven dus minder druk te zetten en de resultaten zijn spectaculair.’
Liefde voor de mens
Die steel is een mooi voorbeeld van hoe Crohill altijd zoekt naar nieuwe manieren om het werk lichter te maken. Onderzoek wijst uit dat het ziekteverzuim van schoonmakers bovengemiddeld hoog is en dat 35% wordt veroorzaakt door fysieke klachten aan bijvoorbeeld pols en rug. ‘Wij willen schoonmakers gezond houden en het werk makkelijker maken, waardoor ze langer inzetbaar zijn. Dat zal ook wel moeten, met een vergrijzende maatschappij en een krappe arbeidsmarkt. De medewerkers liggen niet voor het oprapen.’
Volgens Hilgerdenaar is berekend dat de verschillende methodes van Crohill de werkdruk van schoonmakers met 10% tot 30% verlagen. ‘En onze methodes leiden tot betere schoonmaakkwaliteit. Het is een optelsom van tientallen details. Onze liefde zit vooral in de mens die het werk moet doen. Schoonmaken is een zwaar vak. Het is belangrijk dat organisaties investeren in goede materialen, zodat het werk lichter wordt. Gelukkig zie ik dat nu langzaamaan veranderen.’
Dit artikel is gesponsord door Crohill.