Marieke Weerts, managing partner bij CONTRAST: ‘Ook in de schoonmaakbranche hebben we te maken met continue veranderingen die om wendbaarheid en veerkracht vragen. Ik denk bijvoorbeeld aan de noodzaak om slim in te spelen op de pieken en dalen in ons werk en de kansen die technologie daarvoor biedt. Dit vraagt veel van de mensen die dagelijks werken in de branche. Hoe blijven zij met trots en vitaliteit hun werk doen? Met de inspirerende tools die Joyce aanreikte, kunnen we allemaal ons voordeel doen.’
Sleutels voor een wendbare mindset
Het verhaal van De Ruiter laat zien dat je altijd een keuze hebt. Ga je onderuit of vooruit? Laat je je leiden door angst, houd je je vast aan het vertrouwde óf durf je je te laten leiden door je ambitie? De Ruiter daagt haar publiek uit om een wendbare mindset te ontwikkelen. Met positieve levenshaast in de zin van dat je vandaag doet wat bijdraagt aan jouw droom – en dus geen tijd besteedt aan wat geen toegevoegde waarde heeft.
Dat vraagt om vooruit durven kijken: wat gaat er op ons afkomen en hoe kunnen we daarop inspelen? Een andere essentiële sleutel is die van samenwerking: heb je oog voor wat anderen kunnen beteken voor jou in tijden van veranderingen en durf je hulp vragen?
Niet bang zijn om keuzes te maken
De lezing van De Ruiter geeft volop aanleiding voor gesprek tussen de 15 aanwezige schoonmaakorganisaties. Ruud van Swieten, directeur commerciële data en relaties bij CSU: ‘Ik wil graag bijdragen aan een betere reputatie van de schoonmaakbranche. Daarvoor is het volgens mij nodig dat ons werk veel meer een gedeelde verantwoordelijkheid wordt voor dienstverleners en opdrachtgevers, waarbij we samen zorgen voor aantrekkelijke opdrachten en daarmee voor een aantrekkelijke werkplek. Concreet betekent dit dat wij bijvoorbeeld niet inschrijven op opdrachten waar deze gelijkwaardigheid ontbreekt. Wat dat betreft spreekt het verhaal van Joyce mij zeker aan: doe wat past bij jouw droom en wees niet bang om daarin keuzes te maken.’
Geen dichtgetimmerde contracten
Ronald Bartels, directeur van De Vos Groep Facilitaire Dienstverleners, sluit zich hierbij aan. ‘Ik pleit ook voor betere samenwerking tussen dienstverleners en opdrachtgevers, en zoek daarin vooral naar meer flexibiliteit. Het zit niet direct in dichtgetimmerde contracten, want die staan juist wendbaarheid in de weg. Het gaat erom dat je samen optrekt en steeds met elkaar in gesprek blijft. Doen we de goede dingen en doen we ze goed? Dat vraagt om wederkerigheid, om eigenaarschap en inzet van beide partijen. Dat de risico’s niet alleen bij de dienstverlener liggen.’
Wat dan wél?
Er ontstaat een boeiend gesprek als het gaat om factoren die een dienstverlener positief uitdagen om mee te doen aan een aanbesteding. Een reëel budget, een relationeel contract en aandacht voor de mens staan duidelijk in de ‘top drie’.
Als concreet voorbeeld wordt genoemd dat de opdrachtgever altijd deelneemt aan het werkoverleg van de dienstverlener. En nog concreter: dat de opdrachtgever de schoonmaakmedewerkers bij naam kent en hen als waardevolle collega’s benadert.
Nog een mooie suggestie uit de zaal: schrijf in met een jaarbedrag en trek de eenmalige implementatiekosten los van dat bedrag. Dat geeft zowel de dienstverlener als de opdrachtgever meer inzicht in de kosten en wat daar tegenover staat.

Kijk vooruit…
Bij een wendbare mindset hoort stevig eigenaarschap en keuzes durven maken. Er komen diverse suggesties voorbij. Stel als opdrachtgever bijvoorbeeld altijd een voorcalculatie op wanneer je een budget hebt of werk met een plafondbedrag. Als het voor de markt niet uit kan, schrijft deze niet in of start je in het slechtste geval met een ongezond contract.
En kies altijd voor een contractduur van minimaal drie jaar, dit is écht de minimale ondergrens zodat je goed in de samenwerking komt. Irritaties die vragen om verandering zijn er ook. Waarom is er vaak zo weinig tijd tussen de publicatie van de tender en de schouw? Waarom zoveel documenten aan de voorkant aanleveren, kan dat niet na de gunning? Goed om over na ter denken!
…en pak je expertrol
Evert Krikken, strategisch adviseur commercie bij Asito, daagt opdrachtgevers uit om de dienstverleners nadrukkelijk hun expertrol te laten pakken. ‘Soms zie ik aan de eisen van de opdrachtgever dat schoonmaak niet hun expertise is. Bied dan de ruimte om een variant op de eisen in te dienen. Schoonmaken is tenslotte ons vak. Als wij denken dat het beter kan dan in de eisen is verwoord, dan laten we dat duidelijk weten. Ook dat is eigenaarschap nemen en vooruit denken.’
Ruud van Swieten wijst hierbij nog eens op de rol van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. ‘De code wil dat uitbesteding winst oplevert voor alle betrokkenen. Waar dit niet gebeurt, moeten we een tegengeluid laten horen. Ook dat draagt bij aan meer wendbaarheid en veerkracht in onze branche.’
Bron: CONTRAST