Daarbij is het einde jaar traditioneel het moment voor opdrachtgevers om te evalueren. Hoe loopt het? Wat moet anders? En vooral: wat staat er voor 2026 op het programma?
Dat is dan ook een uitgelezen moment voor jou als schoonmaakdienstverlener om in beeld te zijn en te blijven. Ook wellicht een spannend moment. Want is schoonmaak wel genoeg in beeld bij de opdrachtgever? Of ontvangt hij of zij alleen een factuur en ‘ziet’ hij of zij niet echt wat er gebeurt?
Groot gevaar
Is de schoonmaak ‘onzichtbaar’, dan ligt er een groot gevaar op de loer. Elk bedrag wat een opdrachtgever dan moet betalen, is dan al snel veel. Want je bent niet belangrijk genoeg. En dan wordt het een prijzenslag. Waarbij je als schoonmaakopdrachtgever wel kunt aangeven wat je allemaal dag in, dag uit hebt gedaan, maar dat waarschijnlijk niet is overgekomen.
Dat dilemma in de schoonmaak kwam onlangs aan bod tijdens een podcast met Jacco Vonhof. Hij is eigenaar van Novon Schoonmaak, maar tegenwoordig vooral bekend als voorman van MKB-Nederland. Hij gaf aan dat ze wel eens klachten verzonnen om maar in beeld van opdrachtgevers te zijn en blijven. Om zo onmisbaar te worden. Je lost immers problemen van de klant op. Je bent geen nummer waarvan alleen maar een factuur binnenkomt. Kortom, het is de kunst meerwaarde te laten zien en te laten ervaren.
Onmisbaar zijn
Dat brengt me bij mijn vraag aan jou: wat doe je eraan om onmisbaar te zijn en te blijven voor klanten? Natuurlijk, de werkplek, de fabriek of een andere plaats van de opdrachtgever moet schoon, maar laat je ook zien wat je levert? In cijfers, in grafieken, in klachten die zijn opgelost. Is daar vanuit de opdrachtgever oog genoeg voor? Is het lastig om een contractmanager te overtuigen? Of een facilitaire regievoerder die niet alle dagen op de werkvloer is?
Natuurlijk, elke dag zelf je klachten verzinnen kan niet. Maar in beeld blijven is een must. Bijvoorbeeld door klachten serieus op te pakken, zeker als er een patroon uit blijkt. Op basis daarvan kun je verbeteringen doorvoeren. Je kunt ook met gebouwgebruikers het gesprek aangaan over wat zij belangrijk vinden aan schoonmaak en hygiëne. Of dagschoonmaak invoeren. Of je kunt extra diensten aanbieden, naast de schoonmaak. Alles om de beleving te verbeteren.
Wat in elk geval niet werkt, is eens per jaar je alleen te laten zien tijdens de evaluatie. Dan is dat al gauw een definitieve exit als opdrachtnemer. Dan zijn er al twaalf facturen geweest die ‘best duur’ waren.
In beeld blijven is periodiek, afgestemd op de opdrachtgever. Wellicht maandelijks of tweemaandelijks. Wat wil hij of zij? Waar werk je samen aan verbeteringen in de dienstverlening? Wie zo’n sfeer kan creëren, is spekkoper. Diegene is top of mind als er een nieuwe opdracht wordt gegund of er een uitbreiding van facilitaire taken op stapel staat.
Ronald Bruins, hoofdredacteur Service Management (ronaldbruins@vmnmedia.nl)