Whitepapers

Whitepaper

Duurzaam inkopen moet: maar hoe dan?

Elk zichzelf respecterend FM-bedrijf heeft duurzaamheid tegenwoordig op de managementagenda staan. Toch blijkt het in de praktijk niet altijd even makkelijk te zijn om duurzaam in te kopen. Hoe kun je als inkoopmanager bijdragen aan duurzaamheid? Wat houdt duurzaam ondernemen en inkopen precies in? En hoe weersta je verleidingen en blijf je ethisch handelen?

Whitepaper

Een klimaatneutraal kantoor? Dat bereik je in 4 stappen

Duurzaamheid is een belangrijke trend in FM. Waar staat jouw organisatie op het gebied van duurzaamheid? Is er een doelstelling bepaald om naar toe te werken?

Whitepaper

Circulair huisvesten 13 tips: van ambitie naar praktijk

Voor veel organisaties is circulair huisvesten een nieuw en spannend hoofdstuk. Dat betekent dat de informatiebehoefte fors groeit. Hoe geef je de samenwerking met leveranciers vorm? En wat zijn handige tips om het project een succes te maken?

Whitepaper

Aan de slag met circulair inkopen: 14 tips

Wie besluit tot circulair inkopen, besluit om te innoveren. Circulair is écht anders. Het is niet vreemd dat veel organisaties nog wat afwachtend zijn. Mogelijk omdat zij niet weten waar te beginnen. Als je informatie zoekt over circulariteit, zie je al gauw door de bomen het bos niet meer. Tijd voor wat tips, om de inkoper op weg te helpen.

Whitepaper

Zo is diversiteit een kans voor FM

Een bedrijf dat diversiteit toejuicht, biedt meerwaarde aan zijn klanten en medewerkers. Maar een succesvol beleid op dit gebied vraagt om een inclusieve cultuur, waar verschillen er mogen zijn, men openstaat voor andere opvattingen en diversiteit wordt gezien als een kans. Maar hoe? Download dit stappenplan en u krijgt inzicht in de voorbereiding en daadwerkelijke praktijk.

Whitepaper

Circulair inkopen: deze organisaties gingen ermee aan de slag

Steeds vaker worden inkoopprocessen circulair ingericht. Producten die slim zijn ontworpen, van gerecyclede materialen zijn gemaakt en aan het einde van de levensduur hoogwaardig kunnen worden hergebruikt spelen een belangrijke rol in de duurzaamheidstransitie.

Whitepaper

Verouderd kantoor MM25 wordt smart building voor Croonwolter&dros

Eind januari 2018 heeft Croonwolter&dros een nieuw hoofdkantoor in Rotterdam betrokken. Het volledig gerenoveerde pand, gelegen aan de A20 in Rotterdam, blinkt niet alleen uit in duurzaamheid, maar is ook bijzonder 'slim', door toepassing van de modernste technieken. Een gesprek met senior-projectmanager Kees Luijk van Croonwolter&dros en Hoofd Huisvesting Marijn Dekker van TBI Holdings.

Whitepaper

Duurzaam contractmanagement

<p>In veel organisaties is duurzaamheid onderdeel van beleid, de organisatie en haar processen. Op zowel het gebied van milieu-impact als in het sociale beleid van de onderneming zijn gebieden benoemd waarop maatschappelijk verantwoord met de omgeving en de stakeholders van de organisatie wordt omgegaan.<br> Ook steeds meer facilitaire organisaties maken nu de stap om duurzaamheid als onderwerp in hun contracten onder te brengen en zodoende de keten duurzaam te beïnvloeden.<br> Hoe wordt duurzaamheid van de ingekochte diensten en producten ondergebracht in contracten en wat betekent dat voor het contractmanagement?<br> Deze whitepaper biedt observaties en een visie op hoe duurzame inkoop kan worden gevolgd door duurzaam contractmanagement.</p>

Whitepaper

Aan de slag met ISO 26000

Als de directie tijdens een 'heidag' roept dat de organisatie aan de slag moet met duurzaamheid, volgt al snel de vraag: hoe zet je deze woorden om in daden zodat MVO een gezicht krijgt in de organisatie met voldoende draagvlak en 'richting'? De internationale richtlijn ISO 26000 geeft handvatten aan organisaties die MVO willen introduceren.

Whitepaper

MVO in de schoonmaak

Jaarlijks onderzoekt Service Management hoe het is gesteld met MVO in de schoonmaak. Gelet op drie standaardcategorieën: people, planet en profit is 59% van de schoonmaakbedrijven van mening dat MVO voornamelijk betrekking heeft op de factor mens. Schoonmaakwerk is mensenwerk, daar  is geen twijfel over mogelijk. Opvallend is dat opdrachtgevers daar heel anders over denken. Lees meer hierover in deze whitepaper.