'Samen transformeren naar een vitale werkomgeving'

'Samen transformeren naar een vitale werkomgeving'
Alexander Klaver: "Om thuiswerkers optimaal te faciliteren, werken we aan de oprichting van een platform voor thuiswerkservices."

De werkomgeving transformeert en 'Vital Spaces' is het antwoord van Sodexo daarop. Zowel op kantoor als thuis en elders wil de facilitaire dienstverlener voorzien in de individuele behoeftes van mensen. En wel op een duurzame en sociaal verantwoorde manier. Hoge ambities, waarvoor Sodexo een beroep doet op klanten, ketenpartners én andere dienstverleners.

“Ons pakket omvat 44 facilitaire services”, zegt Alexander Klaver, Director of Service Operations bij Sodexo Nederland. “Dat pakket willen we uitbreiden. Zodat we samen met partners ecosystemen bouwen die de werkende mens optimaal faciliteren. En daarbij houden we vier trends scherp voor ogen, die ons inziens belangrijk zijn voor organisaties en facilitair professionals.”

De werkplek van morgen is overal

Het verlangen naar flexibilisering en meer balans tussen werk en privé bestond al. “COVID-19 heeft het op een kookpunt gebracht. En het lijkt erop dat we nog wel even in deze achtbaan zitten. We gaan in elk geval niet meer terug naar het oude. De verwachting is dat de verhouding werk op kantoor of elders zich gaat bewegen naar gemiddeld 60/40.”

Tegelijkertijd verandert de functie van kantoor. “Het worden ontmoetingsplaatsen, met andere inrichtingen en oplossingen om mensen te faciliteren bij hun activiteiten.” Een gevolg van die beweging is volgens Klaver dat er per saldo vierkante meters vrijvallen. “Organisaties kunnen deze ruimtes teruggeven aan de markt of herinrichten en verhuren als co-working places voor toeleveranciers of start-ups. Zo organiseer je de nodige wendbaarheid dicht bij huis en houd je de gewenste flexibiliteit in huisvestingscapaciteit. Wij verwachten veel beweging in de bezetting en de herinrichting van kantoorpanden.”

Fysieke en mentale gezondheid

Thuiswerken gaat van vrijblijvend naar een structurele faciliteit. Werkgevers onderkennen dat, zo laat een onderzoek van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zien: 40% wil investeren in betere voorzieningen voor thuiswerken. Hier liggen kansen voor ‘Facilitair Nederland’ om het werkterrein uit te breiden naar de werkomgeving thuis.

“Eén op de zeven Nederlanders kampt met burnout-klachten. En thuiswerken werkt niet per definitie stressverlagend”, stelt Klaver. Om thuiswerkers optimaal te faciliteren, werkt Sodexo aan de oprichting van een ‘platform voor thuiswerkservices’. Meerdere partners kunnen via dat platform allerlei uiteenlopende diensten aanbieden. Het gaat niet alleen om de inrichting van een ergonomisch verantwoorde thuiswerkplek, maar ook om praktische diensten als een oppas, Wifi-optimalisatie, CO2- of brandmelders en attentiepakketten.

“We zijn met sociale partners in gesprek over de vraag hoe wij thuiswerken voor medewerkers het beste kunnen faciliteren”, vervolgt hij. “Met dit platform bieden we werkgevers meer zekerheid dat medewerkers een gezonde thuiswerkplek hebben.”

Dit artikel is gesponsord door Sodexo. Lees het gehele artikel in het digimagazine Faciltaire Trends 2022.