Asito & Heyday onderzoeken impact van coronacrisis op facility management

De impact van de coronacrisis op de bedrijfsvoering is groot en het is nog onduidelijk wat de gevolgen op de lange termijn zijn. Om hier inzicht in te krijgen, starten Asito en Heyday deze week met een benchmark om de impact van de coronacrisis op de facilitaire dienstverlening in Nederland in kaart te brengen. Het onderzoek loopt twee weken zodat de resultaten na analyse eind juli beschikbaar zijn.Volg Service Management op LinkedIn:

Optimaal blijven ondersteunen

De coronacrisis hakt er flink in en de vraag is wat het nieuwe normaal gaat zijn. Zoals het was, zoals het nu is of toch ergens een tussenvorm? De kans is groot dat een interne facilitaire afdeling of externe dienstverlener een grote rol speelt of heeft gespeeld in het realiseren van een veilige werkomgeving, gebaseerd op de coronamaatregelen van de overheid. Dit zal de komende periode ook het streven blijven, maar hoe kan het facilitair bedrijf haar organisatie ook in de – nu nog onzekere – toekomst optimaal blijven ondersteunen in het realiseren van haar doelstellingen?

Impact van corona op facilitair werkveld

Naar verwachting zijn de gevolgen van de coronacrisis niet alleen financieel, maar zal de huidige situatie het facilitaire werkveld blijvend veranderen. Om de impact op het facilitaire werkveld aan het licht te brengen, lanceren Asito en Heyday de Benchmark Facility Management. In het onderzoek komt niet alleen de huidige impact en de rol van facilitaire dienstverlening aan bod, maar ook de verwachting van de structurele veranderingen.

Verder kijken dan vandaag en morgen

Remko Stolk, Commercieel directeur bij Asito: “Dat het facilitaire werkveld gaat veranderen staat vast, maar in welke hoedanigheid, dat is nog onzeker. Dit onderzoek helpt ons daar inzicht in te krijgen en alvast een blik op de toekomst te werpen”.

Roland van Herk, Directeur Expert & Data Services bij Heyday: “Het is onze overtuiging dat Facility Management het initiatief moet nemen in het faciliteren van de veranderende behoeften in de werkomgeving. Daar hoort bij dat we ook verder kijken dan alleen vandaag en morgen. Een mooie reden om de experts uit ons vakgebied aan het woord te laten zodat we van elkaar leren en er inspiratie uit halen.”

Het onderzoek

De kennis wordt ingebracht door experts uit het facilitaire vakgebied. Via crowdsourcing wordt een grote groep gevraagd om hun ervaringen, kennis en verwachtingen te delen. In het onderzoek verzamelen Asito en Heyday antwoorden op vragen als:

  • Wat is de impact van de coronacrisis op de facilitaire werkzaamheden?
  • Hoe heeft Facility Management bijgedragen aan de terugkeer van collega’s op de werkplek?
  • Wat gaat als gevolg van de coronacrisis structureel veranderen?

De complete rapportage zal – nadat de resultaten zijn geanalyseerd – beschikbaar worden gesteld aan de deelnemers.

Lees ook: