Gemeente Haarlemmermeer kiest voor Gom als schoonmaakpartner

Gemeente Haarlemmermeer kiest voor Gom als schoonmaakpartner
Olivier Laméris (Algemeen directeur Gom) en Audrey Cremer (Directeur Bedrijfsvoering Gemeente Haarlemmermeer).

Gom is vanaf 1 februari 2024 de nieuwe schoonmaakpartner van de Gemeente Haarlemmermeer. De gemeente was direct enthousiast over het plan van aanpak op het gebied van sociale duurzaamheid.

Het Schiedamse schoonmaakbedrijf wordt op in totaal twaalf locaties verantwoordelijk voor schoonmaakdiensten en glasbewassing. Gom zet twee implementatiemanagers is om ervoor te zorgen dat de gemaakte afspraken worden uitgevoerd. Ronald Beckers, als salesmanager betrokken bij de inschrijving: “Dat is redelijk uniek binnen schoonmaakland. Het is voor ons een bewezen manier om goed te starten.”  

Bij de aanbesteding van deze opdracht heeft Gemeente Haarlemmermeer bewust gekeken naar goed opdrachtgeverschap. Jeanine Klein Schiphorst, bij de gemeente verantwoordelijk voor het facilitaire contractmanagement, legt uit: “Werkgeluk en duurzame inzetbaarheid van medewerkers vinden we heel belangrijk. Hoe geef je daar als opdrachtnemer invulling aan? Onze gemeente wil graag dat een schoonmaakpartner actief de relatie zoekt met ons eigen sociale werkbedrijf.”

Intensief samenwerken

Gom werkt intensief samen met diverse organisaties om goed werkgeverschap en inclusiviteitvorm te geven. Bijvoorbeeld met Buitengewoon, de sociale onderneming binnen Facilicom Group. Ook is er een nauwe samenwerking met Stichting Nelis, die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kansen geeft. De gemeente heeft de visie van Gom op de samenwerking met andere facilitaire partners omarmd. Lilian de Groot, adviseur facility management: “Gom heeft heel goed nagedacht over hoe je die samenwerking vorm kunt geven en waar je tegenaan kunt lopen.”

Gom vindt het belangrijk dat de huidige medewerkers in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven werken en dat hiermee kennis behouden blijft. Tijdens de implementatie stelt Gom het personeel centraal. Zo worden medewerkers voorzien van de nieuwste middelen en materialen en krijgen training waar nodig. Beckers: "We zien overheidsopdrachtgevers steeds meer de kant van dagschoonmaak op gaan. Het maakt het ook voor ons makkelijker personeel te vinden. En het draagt bij aan een zichtbare schoonmaak. Met name sinds corona willen kantoormedewerkers zien hoe een bureau wordt schoongemaakt.” 

Lees ook: