Facilicom Sociaal helpt werknemers met financiële gezondheid

Facilicom Sociaal helpt werknemers met financiële gezondheid

Werknemers met financiële problemen hebben stress en zijn vaker ziek. Je kunt als werkgever deze mensen helpen, daar heb je zelf ook baat bij. Facilicom doet het en vertelt over de aanpak.

“Hoe gaat het met je?” Het is bij velen de gespreksopener. Zo ook bij het belteam van Facilicom Sociaal, dat medewerkers met geldzorgen opbelt. Het project Facilicom Sociaal is als een spontaan idee ontstaan, vertelt Marijn de Lange, senior adviseur vitaliteit en inzetbaarheid bij het bedrijf. Het Nederlandse familiebedrijf is actief in de branches schoonmaak, security, catering, receptiediensten, sociaal domein en facility management. Het heeft 22.500 medewerkers in dienst in Nederland en België, van wie het overgrote deel in Nederland: 17.500 medewerkers.

Facilicom Sociaal

“Bij een bijeenkomst half 2022 zaten een paar directeuren bij elkaar, onder wie de HR-directeur van Facilicom en de directeur van Incluzio, een dochterorganisatie die in het sociale domein actief is”, zegt De Lange. “Zij hebben een zorgcentrale (De Zorgcentrale BV) waar cliënten heen kunnen bellen als ze bijvoorbeeld zijn gevallen of medicatiecontrole willen. De vraag rees: waarom hebben we niet zo’n belteam voor onze eigen medewerkers, maar dan voor hun financiële gezondheid?” En dus kwam dat team er onder de naam Facilicom Sociaal. De Lange, die in het team van de HR-directeur zit, is daar nu medeverantwoordelijk voor. Daar is ook flink geld voor uitgetrokken. “Dit jaar gaat dat richting de 1,5 ton”, zegt De Lange.

4.000 medewerkers gebeld

Het bedrijf startte het laatste kwartaal van 2022 met een pilot. “Die ging heel goed, dus zijn we er in het nieuwe jaar mee doorgegaan”, zegt De Lange. In 2023 belde Facilicom Sociaal in totaal 4.000 medewerkers, waarvan er 400 daadwerkelijk loonbeslag hadden. “Bij de groep zonder loonbeslag is de vraag ‘hoe gaat het met je?’ Bij de andere groep is het ‘hoe gaat het met je? We zien namelijk dat je een loonbeslag hebt, wat kunnen wij voor je doen?’"

AVG proof

Zomaar je medewerker met loonbeslag laten bellen mag niet volgens de privacywet AVG. “Daarom sturen wij medewerkers van tevoren een brief dat ze gebeld gaan worden. Ze krijgen dan een week de tijd om aan te geven dat ze dat niet willen. Geven ze niks door, dan zetten we hun telefoonnummer op de lijst voor het belteam, zonder naam of andere persoonsgegevens. In de brief staan ook al handige tips en links rondom het onderwerp. Het is wel belangrijk dat het belteam goed getraind is om dergelijke gesprekken te voeren en het script goed is voorbereid, zodat daarin de AVG is geborgd.”

Niet persoonlijk helpen

Het belteam bestond in het begin uit mensen die uit het sociale domein kwamen. “Dat leek ons een goede match, omdat zij qua casussen met de mensen mee konden praten”, zegt De Lange. Maar dat was ook meteen de valkuil. “Sommigen gingen te diep in op het probleem en kropen in een hulpverlenersrol. We bieden een luisterend oor, maar willen wegblijven van persoonlijke hulp. De bedoeling is dat ze worden doorverwezen naar de juiste ondersteuning.” Daarom wordt het belteam niet meer door mensen uit het sociale domein bemand, maar door getrainde werknemers.

Lees het hele interview bij pw. >>

Lees meer: