Jong Talent Mike Jansen: 'Schoonmaak is vaak basisvoorwaarde voor hygiënische en veilige omgeving'

Jong Talent Mike Jansen: 'Schoonmaak is vaak basisvoorwaarde voor hygiënische en veilige omgeving'

In de rubriek Jong Talent geven jonge schoonmaakprofessionals hun toekomstvisie op de schoonmaak, delen ze hun ervaringen en geven ze een inkijkje in wie zij zijn en wat hen beweegt. Dit keer: de 32-jarige Mike Jansen.

Naam: Mike Jansen 
Leeftijd: 32 jaar
Functie en bedrijf: Bedrijfsleider bij Jansen Sales BV 

Ik ben:

'Mike Jansen, 32 jaar oud en woon al mijn hele leven in het stedje van lol en plezeer (Venlo!). Ik ben in 2010 begonnen bij schoonmaakbedrijf Jansen Sales BV (Venlo). In beginsel als zaterdagkracht, maar niet lang daarna ben ik er als fulltimer ingedoken. Eerst als algemeen schoonmaker, toen doorgestroomd naar projectleider en later (ondertussen alweer wat jaren geleden) ben ik bedrijfsleider geworden van ons familiebedrijf.

Jansen Sales BV is opgericht door mijn vader Rob in 1998. In beginsel, puur als leverancier van reinigingsmiddelen, papieren verbruiksproducten, chemie en materialen. Dat doen we nu nog steeds, maar na oprichting is daar al gauw schoonmaak als dienstverlening bijgekomen. Vandaag de dag zijn we een bedrijf met een sterke specialisatie in de (voedselverwerkende) industrie, waar we met een team van ruim 30 man personeel 365 dagen per jaar aan de gang zijn. En ondanks dat we ieder jaar groeien, proberen we klein van opzet te blijven en plat in onze organisatiestructuur. Hele korte lijnen en kwaliteit leveren — daar zit onze kracht.'

Mijn werk bestaat uit:

'Alle operationele taken die je je maar kunt bedenken. Denk aan onder meer: klantcontact, aansturen van personeel, het onderhouden van de planning en het lopen van kwaliteitscontroles.' 

Hoe jong voel je je? 

'Ik voel me (nog) zeker jong! Ik haal veel passie uit mijn werk, dat zal er ook zeker aan bijdragen. Er zijn eigenlijk nooit dagen dat ik mezelf naar het werk moet ‘slepen’, elke dag is anders binnen ons bedrijf.' 

Waarom heb je voor de schoonmaakbranche gekozen?

'Ik heb eigenlijk niet specifiek voor de schoonmaakbranche gekozen. Sinds mijn 16e of 17e werk ik al in het bedrijf van mijn vader, maar dat zag ik toen vooral als een bijbaan. In eerste instantie wilde ik iets richting de politie of beveiliging gaan doen, maar gaandeweg ben ik in de schoonmaak gerold.

Wat ik het meest interessant vind aan de schoonmaak waarin wij voornamelijk actief zijn, is het aspect van voedselveiligheid, kwaliteit en hygiëne. Je bent ook binnen de branche vrijwel nooit uitgeleerd en het is afwisselend werk. Bovendien is het motiverend om te zien wat je daadwerkelijk bijdraagt met je werk, en de kennis en kunde die daarachter zit. Schoonmaak is vrijwel altijd een basisvoorwaarde voor een hygiënische en veilige omgeving, en daaraan bijdragen is natuurlijk heel mooi.'

Het is motiverend om te zien wat je daadwerkelijk bijdraagt met je werk, en de kennis en kunde die daarachter zit.”

Wat is voor jou de grootste uitdaging in je werk?

'De grootste uitdaging voor mij ligt in het waarborgen van de continuïteit van ons werk. Het balanceren van klanttevredenheid, kwaliteit en de daadwerkelijke praktische uitvoering ervan. Ons bedrijf doet veel aan maatwerk en dat vraagt van ons personeel om veel te kunnen schakelen tussen de verschillende projecten en werkzaamheden. Ook het snel schakelen bij calamiteitenreiniging of veranderende behoeften van klanten brengen vaak uitdagingen met zich mee.' 

Wat is volgens jou de belangrijkste schoonmaaktrend en waarom?

'Ik denk dat de belangrijkste ontwikkelingen op dit moment in de robotisering en automatisering liggen. Daar zullen we komende jaren ook nog heel veel van voorbij zien komen. Nu is dit natuurlijke geen ‘nieuwe’ ontwikkeling — ik kwam tien jaar geleden al dit soort dingen tegen op de Interclean.

Je ziet vooral de laatste jaren een hele grote ontwikkeling en verfijning van dit soort technieken; ze maken echt wel grote stappen. Neem als voorbeeld schrobzuigrobots die zichzelf al kunnen legen en vullen. Of robotstofzuigers die met gemak zelfstandig een complete verdieping kunnen stofzuigen. Ook het stukje zelflerend vermogen van deze machines wordt steeds beter.

We hoeven in onze branche echt niet bang te zijn om ons werk te verliezen. Schoonmaakwerk is mensenwerk en dat zal zeker zo blijven. Wel zullen deze ontwikkelingen een verschuiving veroorzaken in de manier hoe schoonmaakbedrijven hun personeel kunnen inzetten. En dat bedoel ik in positieve zin.'

Waar zie jij kansen voor de schoonmaak en waarom?

'Als ik naar de nieuwsberichten kijk binnen de schoonmaakbranche, dan zie ik nog veel kansen liggen bij het zoeken en vasthouden van werknemers. Bij de mensen die op de werkvloer staan en daadwerkelijk het werk moeten uitvoeren. Extra aandacht aan mogelijkheden voor het opleiden van je mensen zowel intern als extern, draagt bijvoorbeeld bij aan het creëren en behouden van goed personeel. En ervoor zorgen dat ze met de juiste materialen en middelen kunnen werken. Er word naar mijn idee altijd veel gepraat over en gedacht aan data, formulieren, rapportages en robotisering. Maar laten we vooral niet vergeten dat we net zo goed zijn als onze mensen die op de werkvloer staan.'

Mooiste/meest bijzondere project waaraan je hebt gewerkt?

'Dat is natuurlijk ons eigen bedrijf! Het is mooi om te zien hoe we gegroeid zijn en hoe we ons ontwikkeld hebben door de tijd heen, terwijl we ook onze eigen identiteit hebben weten te behouden. Ook met het oog op de toekomst gaan we ons nog verder ontwikkelen en specialiseren op korte- en middellange termijn, wat zich een mooie en heldere visie zal geven.'

Wat zou je nog graag beter kunnen?

'Ik zou graag mijn commerciële kant wat meer willen ontwikkelen en mijn vakkennis verder uitbreiden en verdiepen. Het mooie aan de schoonmaakbranche is dat je eigenlijk nooit echt bent uitgeleerd. Er valt altijd nog wel iets te leren of te ontdekken. Trends, ontwikkelingen en nieuwe technieken blijven zich veranderen en verfijnen. Het is dus ook belangrijk dat we hierin meegaan, zodat we met onze kennis en kunde voorop kunnen blijven lopen.'

Wie is jouw inspiratiebron en waarom?

'Als ik iemand als grootste inspiratiebron zou moeten aanwijzen, dan is het toch wel mijn vader. Door hem ben ik in dit vakgebied terechtgekomen en heb ik me kunnen ontwikkelen tot de persoon die ik nu ben. Hij houd me ook scherp, wat niet altijd leuk is om te horen, maar wel heel nuttig. En ondanks dat we soms ook aardig kunnen botsen op het werk, leer ik er nog steeds heel veel van. Niet dat ik dat altijd toegeef natuurlijk. Maar vaak denk ik achteraf: had die ouwe toch weer gelijk...' 

Welk boek/app/magazine/gadget/film of iets anders mogen we echt niet missen?

'Ik vond bijvoorbeeld het boek GRIP van Rick Pastoor echt goed, en het boek De 7 eigenschappen van effectief leiderschap (van Stephen Covey). En ik krijg veel vakgerelateerde zaken mee via bijvoorbeeld Service Management (Facto) en de dagelijkse nieuwsbrieven van SIEV.'

Over vijf jaar ben ik: 

'Ik hoop over vijf jaar nog steeds hetzelfde werk te doen en samen met iedereen die bij ons werkt het bedrijf verder uit te bouwen. Vooral wil ik met passie en plezier blijven werken. Dat is ook heel belangrijk.'