Zo voer je een goed jaargesprek: 10 do's en dont's

Zo voer je een goed jaargesprek: 10 do's en dont's

Bij veel leidinggevenden in de schoonmaakbranche staan de jaargesprekken weer op de agenda. Maar hoe zorg je ervoor dat zo'n gesprek meer wordt dan een verplicht nummertje? De RAS traint al jaren leidinggevenden in het voeren van effectieve, veilige en gestructureerde gesprekken. Geert Meijerink en communicatietrainer Laura Hagt delen hun belangrijkste tips.

Jaargesprekken blijken in de praktijk een krachtig middel om schoonmakers beter te begrijpen, betrokkenheid te vergroten en verrassingen op de werkvloer te voorkomen, vertellen Meijerink en Hagt. Een goed gevoerd jaargesprek helpt leidinggevenden om tijdig te horen wat medewerkers nodig hebben en draagt bij aan loyaliteit, motivatie en soms zelfs minder verzuim. Maar wat is nu een goed jaargesprek? Zij geven de volgende tips.

Do’s:

  • Creëer een veilige en prettige omgeving, bijvoorbeeld met koffie of iets lekkers.
  • Ga naast elkaar zitten, of schuin van elkaar, met de gesprekskaart in het midden. Dit zorgt voor verbondenheid.
  • Benoem het doel van het gesprek en de beschikbare tijd, laat weten dat dit betaalde tijd is voor jullie beiden.
  • Stel vragen, luister actief, vat samen en vraag door.
  • Laat de medewerker zelf aangeven wat belangrijk is en welke oplossingen hij of zij ziet: ‘Wat vond jij nou het belangrijkste in dit gesprek?’
  • Leg afspraken vast en volg ze op, bijvoorbeeld door een vervolg in de agenda te plannen.
  • Geef complimenten en laat waardering blijken.

Dont's:

  • Alles opschrijven wat de medewerker vertelt, vooral persoonlijke zaken.
  • Zelf suggesties doen of oplossingen aanbieden.
  • Tegenover elkaar aan tafel zitten met alleen een notitieblok ertussen.