Elis: 'Duurzaamheid is bij veel bedrijven alleen een mooi verhaal'

Opdrachtgevers houden bij de selectie van hun leveranciers steeds meer rekening met de aspecten mens, milieu en maatschappij. Die elementen gaan veel zwaarder wegen dan bijvoorbeeld de prijs van een product of dienst. “Het is tijd om aantoonbaar verantwoordelijkheid te nemen.”

Elis is een multi-service facilitaire dienstverlener. Het bedrijf biedt oplossingen op gebied van veiligheid en hygiëne, waaronder bedrijfskleding, toilethygiëne, vloerhygiëne, poetsdoeken, ongediertebestrijdings- en cleanroom-oplossingen. De activiteiten strekken zich uit over sterk uiteenlopende sectoren: van de zware en (petro)chemische industrie tot voedingsmiddelen en van farmacie en wetenschap tot automotive.

Uit vragen van klanten en de inhoud van tenders leidt Elis af dat grote partijen steeds meer waarde hechten aan duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid. En precies op die onderdelen wil de onderneming zich onderscheiden. “Elis kleurt jouw organisatie groen”, is dan ook de kop van de nieuwe bedrijfscampagne.

Verantwoordelijkheid nemen

“De tijd is gekomen om aantoonbaar verantwoordelijkheid te nemen”, zegt Tjalling Oostland, productspecialist bij Elis. Hij ziet drie belangrijke trends: (1) meer circulaire vormen van dienstverlening, (2) hogere eisen aan het logistieke proces en (3) sociaal verantwoord ondernemen (SROI).

Uit vragen van klanten en de inhoud van tenders leidt Elis af dat grote partijen steeds meer waarde hechten aan duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid. En precies op die onderdelen wil de onderneming zich onderscheiden. “Elis kleurt jouw organisatie groen”, is dan ook de kop van de nieuwe bedrijfscampagne.

Van wieg tot wieg

Traditionele facilitaire partijen verkopen producten waarbij – bijvoorbeeld – kapotte dispensers worden weggegooid. Elis hanteert een verhuur-met-onderhoud-constructie. “Dispensers blijven ons eigendom. We voeren frequent service- en onderhoudsrondes uit en nemen de dispensers na de contractduur weer in. We de-assembleren en refurbishen ze en zetten de dispensers opnieuw in. Als dat niet lukt, worden ze volledig uit elkaar gehaald en vermaakt tot grondstof voor nieuwe producten.”

Dit artikel is gesponsord door Elis. Lees het gehele artikel in het digimagazine Faciltaire Trends 2022.