FM in onderwijsgebouwen: 14 topartikelen (over catering, vastgoed, schoonmaak, duurzaamheid) op een rij

Goed onderwijs in schone, veilige en inspirerende onderwijsgebouwen kan niet zonder een strak ingeregelde facilitair processen, uitgevoerd door deskundige en gastvrije FM-professionals. Wat speelt in op facilitair en vastgoedgebied in onderwijspanden? Een overzicht van 14 veel gelezen artikelen.
Delen:

Inhoud

Duurzaamheid

Veel onderwijsinstellingen zijn net als andere overheidsorganisaties druk bezig hun bedrijfsvoering te verduurzamen. In Facto zijn dan ook de nodige artikelen hierover verschenen.

>> Circulaire inkoop meubilair Universiteit Utrecht

In het artikel Circulaire inkoop Universiteit Utrecht ‘Koffievlekken geen reden om stoel weg te doen’ komt contract- en leveranciersmanager bij het Facilitair Service Centrum van de UU Evelyn Maurer aan het woord over de circulaire aanbesteding meubilair waarbij niet in twee percelen is uitgevraagd: (circulair) nieuw en second life maar er nog één perceel aan is toegevoegd namelijk ‘beheer eigen meubilair.’

Ook is er twee jaar geleden een warehouse opgericht in de universiteit. Maurer: “Als een faculteit of dienst meubilair over heeft dat nog goed is – het moet wel veilig en Arbo-verantwoord zijn – kun je dat in de warehouse laten opslaan. Daarmee wordt het van de universiteit en kunnen andere faculteiten en diensten kijken of ze het kunnen gebruiken.”

>> ‘Als FM’er moet je integraal naar het afvalvraagstuk kijken’

In de strijd tegen milieuvervuiling en op een meer duurzame manier omgaan met de planeet, is afval een groot thema. Toch vinden veel mensen afval ook een beetje saai. Gelukkig geldt dat niet voor iedereen, want we produceren met zijn allen enorm veel afval per jaar. Volgens Rachel Kuijlenburg van de Haagse Hogeschool (Mission Zero) ligt de oplossing van het afvalprobleem ook bij de facility manager.

Mission Zero is een kenniscentrum van de Haagse Hogeschool. Ze zetten zich in voor het hergebruiken van grondstoffen en materialen en voeren in dat kader praktijkgericht onderzoek uit. Zowel docenten en onderzoekers als studenten werken samen in het kenniscentrum en dat leidt tot bijzondere projecten. De escape room Escape the Waste is zo’n project.
Door middel van opdrachten en raadsels ervaren de deelnemers niet alleen hoe een grondstof uiteindelijk afval wordt, maar ook vooral wat er moet gebeuren om de circulaire transitie te maken.
De escaperoom was een van de sessies tijdens het kennis- en inspiratiefestival voor Young FM Facility Matters op 14 april jl. in Rotterdam.

>> Herbruikbare koffiebekers in coffee corners Universiteit Twente

In 2030 wil de Universiteit Twente een ‘waste free campus’ realiseren. In het kader van deze ambitie is het verminderen van het aantal wegwerpbekers extra belangrijk, omdat die moeilijk of niet recyclebaar zijn en daarom vrijwel altijd in de verbrandingsoven belanden. En dat terwijl de productie van wegwerpbekers wel energie en grondstoffen kost.

Universiteit Twente gebruikt dan ook sinds 21 maart bij alle coffee corners uitsluitend Billie Cups, een herbruikbare beker voor warme dranken. Deze vervangt de huidige wegwerpbeker. Dankzij het nieuwe systeem, dat is ingevoerd door cateraar Appèl, bespaart de UT naar verwachting ieder jaar ruim 90.000 wegwerpbekers.

Een Billie Cup (bestaande ​​uit 100% recycleerbare polypropyleen) gaat daarentegen lang mee, en is op het einde van zijn levensduur goed recyclebaar.

Schoonmaak

>> Aanbesteding schoonmaak scholengroep Pompeblêd

In het artikel Aanbesteding schoonmaak Scholengroep Pompeblêd: grip krijgen én houden komt Henk Schlingmann aan het woord. Hij is hoofd van de in 2010 opgerichte inkooporganisatie Pompeblêd.
Scholengroep Pompeblêd doorliep in 2020 een Europese aanbesteding schoonmaakdienstverlening voor reguliere schoonmaak, glasbewassing en vloeronderhoud. Een intensief traject, maar beslist de moeite waard, zegt Henk Schlingmann.

>> KPI’s in schoonmaakcontract

Belangrijk onderdeel van de samenwerking vormen de KPI’s. Ze moeten ervoor zorgen dat Pompeblêd grip op de schoonmaak krijg en houdt.

In totaal zijn vier KPI’s (met per KPI een aantal deel-KPI’s) vastgesteld:

  • kwaliteit (technische kwaliteit via VSR-KMS, belevingsmeting per locatie 1x per maand en een jaarlijkse contracttoets);
  • communicatie (nakomen afspraken, klachtenafhandeling, managementrapportage);
  • personeel (SROI en MTO);
  • financieel (correcte facturatie en contractmutaties).

>> Zo kom je van 30 naar 3 schoonmaakleveranciers

De Stichting Christelijk Onderwijs Haaglanden (37 protestants-christelijke scholen voor basisonderwijs, speciaal basisonderwijs, speciaal en voortgezet onderwijs in de regio Den Haag) werkte met zo’n 30 schoonmaakdienstverleners voor de schoonmaak van alle schoollocaties.
Bij een schoonmaakaanbesteding is dat aantal gereduceerd naar drie. Hoe is dat proces doorlopen en welke stappen zijn gezet? (inclusief een stappenplan reductie aantal schoonmaakleveranciers).

>> Schoonmaakaanbesteding HvA/UvA: ‘Een jaar ben je echt wel bezig’

In 2019 liepen de schoonmaakcontracten bij de Hogeschool en Universiteit van Amsterdam af. Dat vroeg om een schoonmaakaanbesteding waarin gezocht werd naar de beste schoonmaakbedrijven die kunnen zorgen voor een schone campus.
Hoe werkt het opstellen van een schoonmaakaanbesteding en waar letten de opdrachtgevers op bij het kiezen van een schoonmaakbedrijf? Robin Vermeulen, contractmanager afdeling Facility Services (FS) voor de HvA en Irmgard van Genderen, contractmanager FS voor de UvA delen hun ervaringen.

>> Sociaal aanbesteden schoonmaak: de praktijk bij Universiteit Utrecht en HAS Hogeschool

Opdrachtgevers in de onderwijswereld gaan meer en meer voor kwaliteit in de schoonmaak. De focus op alleen ‘prijs’ is eraf. Tegelijkertijd komt sociaal aanbesteden op. Hoe doe je dat precies? Twee opdrachtgevers (Universiteit Utrecht en HAS Hogeschool) en één adviseur geven hun visie in het artikel Sociaal aanbesteden schoonmaak: de praktijk bij Universiteit Utrecht en HAS Hogeschool.

Catering/eten en drinken

>> Faculty Club TU Delft opent deuren

Sinds 1 september 2021 heeft TU Delft een nieuwe loot aan de catering-stam: de Faculty Club. Bestuurders, directieleden, hoogleraren, docenten en medewerkers kunnen er ’s middags en ‘s avonds vegetarisch lunchen en dineren in een sfeervolle ambiance.

Een gesprek met Pieter van de Graaf, Mark Voorhaar en Jeremiah Teeling over de opzet en achtergronden van deze splinternieuwe horecagelegenheid op de campus.

>> Nieuw cateringconcept voor onderwijs met aandacht voor SROI

Onder de naam FAIR’s heeft Markies Catering samen met ROC van Twente een nieuw cateringconcept gelanceerd. Het gaat om een grand café waar participatiemedewerkers re-integreren en waar studenten, docenten en gasten van buiten de hele dag door kunnen genieten van gerechten.
Lees hier de opzet en achtergronden van het concept.

Vastgoedontwikkeling

In drie Facto-artikelen heeft de vastgoedpositie in het hoger onderwijs centraal gestaan.

>> Vastgoed TU Delft: Flexibiliteit in het toverwoord

Zo gaf Jaco van Noppen in het artikel Directeur Campus & Real Estate TU Delft: ‘Flexibiliteit is het toverwoord’ een toelichting op TU Delft als campusuniversiteit.
Van Noppen: “Innovatie komt door serendipiteit. Door toevallige ontmoetingen en spontane interactie tussen mensen die op dezelfde plek zijn. Door corona werd duidelijk dat de campus belangrijker is dan ooit tevoren”.

>> Universiteit Utrecht: ‘Gebouwen moeten nog meer de ontmoeting ondersteunen’

En Fiona van ’t Hullenaar, tijdens het interview nog directeur Vastgoed & Campus van de Universiteit Utrecht, geeft in het artikel ‘Gebouwen moeten nog meer de ontmoeting ondersteunen’ een toelichting op de vastgoedportefeulle die tegen het licht wordt gehouden. “Daaruit blijkt dat we 35 procent overaanbod hebben ten opzichte van de vraag vooral op kantoren”, vervolgt van ‘t Hullenaar.

“Nu kun je gezien de variëteit aan activiteiten die we doen bijvoorbeeld niet overgaan naar één locatie, maar we kijken wel naar de bezetting en benutting van afzonderlijke panden. Om de gegevens daarvan inzichtelijk te maken en zo integraal een afweging te kunnen maken. Daarbij willen we multidisciplinaire ontmoetingen tussen wetenschappers mogelijk maken en willen we de prachtige gebieden die we hebben ontsluiten.”

>> Nieuw onderwijsgebouw Wageningen Universiteit: “Geen one size fits all

Een van de nieuwe onderwijsgebouwen op de campus van Wageningen University & Research (WUR) is gebouw Aurora. Het is niet alleen duurzaam en innovatief, maar biedt ook nog eens voor ieder wat wils. “Studenten moeten zelf kunnen kiezen wat het beste bij hem of haar past.”
Een gesprek met locatiemanager Marcel Gerritsen en zijn collega Annet de Haas, hoofd Location Facilities.

Locatiemanager Marcel Gerritsen en Annet de Haas, hoofd Location Facilities van Wageningen University & Research.

Samenwerken opdrachtgever-opdrachtnemer

>> Dennis Cruyen (Zadkine) over samenwerken met dienstverleners

Wat verwacht de facility manager van zijn dienstverlener? En andersom: wat verwacht een facilitair dienstverlener van zijn opdrachtgever? Facto legde deze vraag voor aan een aantal FM’ers/opdrachtgevers cq dienstverleners/leveranciers.
‘Oprechte interesse en inlevingsvermogen, daar gaat het om’, aldus Dennis Cruyen, directeur Facilitair, Huisvesting & Vastgoed Management bij Zadkine in deel 4 in een serie over samenwerken tussen dienstverleners en opdrachtgevers.


Lees ook: