CIRFOOD zet de weg in naar zero

CIRFOOD zet de weg in naar zero

Mensen eerlijke, duurzame en verse gerechten voorschotelen; het is CIRFOOD toevertrouwd. De Sustainable Development Goals (SDG's) van de VN zijn daarbij een goed kader, ofwel een duurzame ontwikkelingsagenda voor de cateraar om het steeds weer een beetje beter te doen. "In 2030 is onze verspilling nul."

Van dierlijk naar meer plantaardig. Van ingrediënten van ver weg naar streekproducten. En van ‘gewone’ melk naar biologische melk. CIRFOOD betrad in 2016 de Nederlandse markt en sindsdien houdt het stevig vast aan de visie dat iedereen recht heeft op goede voeding. Maar het draait in het duurzaamheidsbeleid van het cateringbedrijf niet alleen om de stappen in het aanbod, ook aspecten als wegwerpverpakkingen of voedselverspilling neemt de cateraar mee.

‘Pick en play’

“Vaak is het ‘pick en play’. Men kiest één of twee speerpunten binnen het duurzaamheidsbeleid, maar wij doen het anders. Wij zetten breed in en zetten grote stappen. Dat past namelijk ook in onze ambitieuze duurzaamheidsstrategie, die wij samen met adviesbureau Nexio Projects hebben uitgewerkt. Met deze strategie zetten wij in op een maatschappelijk verantwoord, CO2-neutraal, gezond én lekker aanbod. Het doel is om in 2023 het goud-certificaat van EcoVadis te halen”, aldus Stefano Teatini, Head of International Procurement bij CIRFOOD.

Transitietabel

De 17 SDG’s van de VN zijn een goed kader voor CIRFOOD om het steeds beter te doen op het vlak van duurzaamheid. Groot voordeel: door de stappen die de cateraar lokaal in Nederland zet te laten aansluiten op de internationale richtlijnen worden juist die activiteiten ontplooid die goed zijn voor de directe en indirecte omgeving.

“Onze transitietabel is de roadmap naar de gouden-doelstelling”, vertelt Teatini. In die tabel staan allerlei acties, legt hij uit. “Wij hebben via een nulmeting eerst gekeken naar de impact die wij maken op het gebied van milieu, ethiek, duurzaam inkopen en arbeidsomstandigheden en mensenrechten. Waar komt het assortiment van CIRFOOD vandaan? Hoe duurzaam is het aanbod geproduceerd?”

Doelen en middelen

Vanuit die nulmeting zijn doelen en middelen vastgelegd. Teatini: “Zo bouwen wij het gebruik van plastic en disposables stap voor stap af richting 2026 en brengen wij bijvoorbeeld in fases onze foodwaste terug naar nul in 2030. Hoe? Veel van onze locaties zijn aangesloten bij het Too Good To Go-netwerk. Daarnaast werken wij samen met Orbisk-Zero Food Waste als het gaat om het tegengaan van voedselverspilling. Zij hebben een slimme voedselafvalmonitor ontwikkeld. Hiervoor worden onze afvalbakken uitgerust met een weegschaal en smartcamera. Meten is immers weten; de verzamelde data helpt ons om porties te balanceren, voorraad te optimaliseren en efficiënter te plannen. Het resultaat is aanzienlijke verbetering van de duurzaamheid, maar ook van efficiëntie: besparingen op afvalverwerking.”

Deze tool, samen met onze productieplanningssoftware van Delegate, helpt de medewerkers van CIRFOOD te sturen op productieplanning, voorraadbeheer en inkoopplanning.

Van ons counterassortiment is inmiddels 40 procent veganistisch of vegetarisch, dat moet in 2025 70 procent zijn”

Transitie van dierlijk naar plantaardig

Maar er is meer. Het bedrijf zet ook in op de transitie van dierlijk naar plantaardig. “Enkele van onze locaties zijn al voor 100 procent plantaardig. Daarnaast is landelijk gemiddeld 40 procent van ons counterassortiment veganistisch of vegetarisch, dat moet in 2025 70 procent zijn. Daarmee slaan we verschillende vliegen in één klap: minder vlees betekent - bij ons in elk geval - meer groenten en dus gezonder eten. Daarover informeren we ook, zo willen we in het schooljaar 2023-2024 de nutri-score van een gerecht of product toevoegen aan de prijskaartjes."

Maar minder vlees betekent ook een stap richting CO2-neutraal: "Als wij de dierlijke proteïnen in ons assortiment met 50 procent terugdringen, verkleint dit onze carbon footprint met 65 procent. Daarnaast hebben wij dierenwelzijn hoog in het vaandel. Voor zover we nog wél dierlijke producten verkopen, zoeken we dan ook zo veel mogelijk partners die hier serieus werk van maken. Het minimum is één- of twee-sterrenvlees”, verzekert Teatini.

Inkoop CIRFOOD op basis van vijf pijlers

Hij laat weten dat de inkoop van de producten sowieso streng is gereguleerd. “Ons inkoopbeleid is expliciet op vijf pijlers gebaseerd: biologisch, lokaal, duurzaam geproduceerd (bijvoorbeeld met MSC-, ASC- of FSC-keurmerk) eerlijke prijs en veganistisch/vegetarisch. In 2025 moet 85 procent van onze producten onder één van deze pijlers vallen.”

Zo is de melk die CIRFOOD serveert 100 procent biologisch, is het brood veganistisch en geproduceerd door lokale spelers en zijn alle wegwerpartikelen van de van oorsprong Italiaanse cateraar FSC-gecertificeerd. Teatini: “Inmiddels valt al 52 procent van alle artikelen die we inkopen onder één van deze pijlers, hiermee lopen we vooruit op onze doelstelling voor dit jaar.”

De komende jaren implementeert de cateraar dit zogenoemde ‘five pillar procurement plan’ steeds verder. “Zo gaan we stap voor stap over naar een volledig duurzaam inkoopassortiment”, verklaart Teatini. En CIRFOOD zoekt daarbij nadrukkelijk naar de leveranciers die passen binnen die pijlers en toegevoegde waarde leveren op het gebied van duurzaamheid in de breedste zin van het woord. Teatini noemt daarbij ook het aspect van true pricing. “Wij zoeken producenten en partners die een meerwaarde leveren in onze totale supply chain, en niet alleen een prijs rekenen die puur is gebaseerd op de economische kosten van een product en alle andere negatieve gevolgen van voedselproductie negeren.”

CIRFOOD werkt samen met Circle of Beans

Zo werkt CIRFOOD samen met Circle of Beans. Circle of Beans is de koffiebranderij die zijn eigen gas produceert uit koffiedroes die zij onder meer bij onze locaties ophalen. Ze zijn dus niet aangesloten op het gasnet. Zij gebruiken biogas als vervanging van aardgas, ook voor het transport van de koffiebonen. Daarnaast is de koffie biologisch- en fairtrade-gecertificeerd, dat zich richt op goede arbeidsomstandigheden van boeren en medewerkers, milieu en het behoud van de biologische diversiteit van de natuur.

Op het gebied van thee werken we samen met Dilmah Tea, een familiebedrijf, dat gevormd is rond vriendelijkheid voor mens en natuur. Zij investeren bovendien fors in de eigen MJF Foundation en Dilmah Conservation, beheren de totale keten en opereren carbon neutral. Leveranciers moeten een verlengstuk zijn van onze visie, zij zijn dit. Het gaat verder dan alleen een keurmerk of label, ze hebben contacten met de koffie- en theeboeren, handelen rechtstreeks en compenseren de uitstoot van CO2 en het verbruik van energie, water en land via allerlei goede initiatieven. Zo zien wij dat graag."

Dit artikel is gesponsord door CIRFOOD