Stefan de Loos (Vesto): "Alleen vaste banen creëren echte betrokkenheid"

Stefan de Loos (Vesto): "Alleen vaste banen creëren echte betrokkenheid"

Stefan de Loos is directeur-eigenaar van Vesto uit Beverwijk. Hij streeft naar zoveel mogelijke vaste banen binnen zijn schoonmaakbedrijf. "Dat leidt tot bewezen betrokkenheid."Volg Service Management op LinkedIn:

De Loos werd min of meer bij toeval schoonmaakondernemer. “Ik was met vrienden op vakantie in Oostenrijk toen ik de dochter van de vorige eigenaar leerde kennen. Haar vader was de oprichter van Vesto. We praten over 1994. Ik was toen lease-adviseur bij Athlon automotive. Gaandeweg hoorde ik steeds meer van de onderneming en werd er ook wel nieuwsgierig naar. Uiteindelijk vroeg de oprichter of ik niet in de buitendienst wilde werken. Ik trad in datzelfde jaar in dienst. Vesto bestond toen net zeven jaar. Toen zaten we nog in een soort winkelpand aan de rand van Haarlem. Ik had destijds nog nooit een schoonmaakdoek vastgehouden, maar het schoonmaakvak trok me meteen. Vanaf de eerste dag dat ik meeliep. Waarom? De veelzijdigheid ervan. Het werken met mensen en het altijd direct zichtbare resultaat. Je bent voelt je verantwoordelijk voor het pand. Je ziet meteen wat er gebeurt.”

Het schoonmaakvak trok me meteen. Waarom? De veelzijdigheid ervan

Onderaan de ladder

De schoonmaakondernemer begon als ambulant objectleider en deed zelf ook schoonmaak. “Met de mobiele ploeg voerden we van alles uit. Vloeronderhoud, glasbewassing, maar ook gewone kantoorschoonmaak. Daar zette ik ook de eerste stappen in leidinggeven. Bij een grote klant in Amsterdam-Sloterdijk. Elke avond hadden we daar tussen de tien en dertien medewerkers aan de slag. Dat was koppen tellen, mensen ophalen van het station en gewoonweg beginnen. Ik moest ervoor zorgen dat het allemaal draaide.”

De Loos deed de basisvakopleiding bij SVS, waarna hij opleidingen voor het middenkader en het hoger kader bij dezelfde opleider volgde. “In totaal heb ik daar vier jaar over gedaan, waarbij het de bedoeling was dat ik de zaak van de oprichter zou overnemen.” In 2000 werd de Loos vennoot. Dat was naast de andere vennoot, de dochter van de oprichter. “Toen de relatie strandde, heb ik ook dat deel overgenomen en haar uitgekocht. Vanaf toen stond ik er alleen voor.”

Hoe pakken collega-ondernemers het op?

Als onderneming groeien, is dat uitdagend genoeg, stelt de Loos. “Hoe je daarmee omgaat, vind ik soms wel een issue. Ik waardeer op dat punt dan ook contact met collega’s om te horen hoe zij dat beleven. Je kunt wel eens het idee hebben dat je veel in je eentje voor je onderneming moet beslissen. Dan is een mening van een collega, bijvoorbeeld in een ander werkgebied, waardevol.”

Je kunt en wilt niet altijd eenzaam op een troon besluiten wat er moet gebeuren

Dat is meteen de reden dat de Loos lid werd van OSB en VSR. “Je moet weten wat er speelt in de schoonmaakbranche. Er gebeurt genoeg. Kijk naar de cao schoonmaak, de veranderende markt en nu naar de uitbraak van het coronavirus. Je kunt en wilt niet altijd eenzaam op een troon besluiten wat er moet gebeuren. Wij zijn net te klein voor een heel managementteam. Maar weer te groot om het allemaal en altijd alleen te beslissen. Ik spar daarom graag met collega-schoonmaakondernemers en verdiep me, na nu inmiddels bijna dertig jaar in het vak te zitten, nog altijd graag in onze mooie branche. Daar leer ik van dat er uitdagingen en kansen genoeg zijn en dat het de kunst is om die vol beet te pakken.”

Vesto is lid van branchevereniging SieV. “Past prima bij ons, als mkb-organisatie. Laatst was er een bijeenkomst bij Kärcher, met een prima opkomst.”

Aanbestedingen zijn als Married at first sight

Vesto doet niet mee aan aanbestedingen. “Wij willen met onze klanten echte, langlopende relaties. En net als in een relatie: als het goed gaat, blijf je bij elkaar. Waarom we niet meedoen? Aanbestedingen doen me te veel denken aan Married at first sight. Zonder dat je eerst rechtstreeks contact hebt met je opdrachtgever, moet je wel inspelen op diens behoeftes en wensen. Net als bij dat televisieprogramma wordt de introductie dus overgeslagen, terwijl dat heel belangrijk is om te zien of het klikt of niet. Want het moet klikken van beide kanten. Past een klant bij ons en passen wij bij de klant? Kan ik jou met mijn dienstverlening goed genoeg van dienst zijn? Wij willen de antwoorden daarop rechtstreeks kunnen vernemen en willen niet te anoniem offerte doen.”

“Daarbij komt dat we ons focussen op opdrachtgevers die de meerwaarde van schoonmaak echt inzien. Dat moeten wij ook echt meekrijgen van de opdrachtgever. Dat is bijvoorbeeld zo bij autodealers waar de showrooms er spic en span uit moeten zien. Het motiveert onze medewerkers ook veel meer als wij bijdragen aan het primaire proces van de opdrachtgever en zij dat ook merken als ze aan de slag zijn.”

Groei voor de toekomst vooral in verbreding

Zijn werkgebied definieert de Loos als maximaal een uur reistijd van af Beverwijk. “We moet de reistijd zelf ook kunnen behappen en controle houden over onze dienstverlening bij de opdrachtgever. Als er dan iets is, moet je niet pas einde dag eens komen kijken. Dat is niet geloofwaardig. ”

Waar ziet de Loos de groei voor de toekomst? “In verdieping en verbreding van de samenwerking op de objecten waar wij mogen werken. Dus niet alleen maar de schoonmaak blijven oppakken, maar ook andere facilitaire zaken oppakken waar dan dezelfde contactpersoon verantwoordelijk voor is. Dat zien we veel meer gebeuren de laatste jaren. Bijvoorbeeld dat we ook de groenvoorziening zijn gaan verzorgen. Of een handyman leveren voor het vervangen van de lampen in het pand of het vullen van de pantry.”

Vesto levert ook glasbewassing, tapijtreiniging en vloeronderhoud als specialistische dienstverlening. “Je merkt wel dat daar sinds de crisis tien jaar terug op is bezuinigd. Met name vloeronderhoud zie je steeds minder, ook omdat fabrikanten overgaan op pvc-achtige vloeren die meer en meer onderhoudsvrij zijn.”

Ziek en zeer opvangen

Ook de krapte op de arbeidsmarkt komt in het gesprek met de Loos aan bod. “Het gaat op zich nog wel. Ook omdat we veel met vaste medewerkers werken en onze organisatie aardig op orde hebben nu. Dat gaat niet zonder er veel energie in te stoppen, vooral om ‘ziek’ en ‘zeer’ op te vangen. Dat betekent dat je wat ruimer in je vel moet zitten, zodat je een extra beroep op mensen kunt doen. Als we uren erbij krijgen, dan zoeken we dat allereerst vooral in het uitbreiden van de uren van vaste medewerkers.”


LEES OOK: Noodkreet schoonmaakondernemer over krappe arbeidsmarkt: “Dit is niet te doen zo!”


Serieus salaris betalen

De schoonmaakondernemer noemt het positief dat per 1 januari 2020 en 1 juli 2019 schoonmakers loonsprongen hebben gemaakt. “Ik vind dat we in de schoonmaak een serieus salaris moeten betalen, want anders krijgen we de mensen niet meer. Dan lopen ze weg naar andere branches. Uitdaging is en blijft voor ons en met ons vele ander schoonmaakondernemers wel, om de stijgingen van loonkosten door te kunnen berekenen aan opdrachtgevers. Dat is absoluut noodzakelijk met de dunne marges in de schoonmaak. De ene opdrachtgever snapt de bijbehorende verhoging van de schoonmaakkosten. Echter, sommigen willen het niet inzien. Uitleggen blijft dan moeilijk. Je moet daar echt scherp op blijven.”

Uitdaging is en blijft om de stijgingen van loonkosten door te kunnen berekenen aan opdrachtgevers

Veel vaste medewerkers

Dan de Wet Arbeidsmarkt in Balans. In hoeverre heeft de Loos daar last van? “Wij hebben veel vaste medewerkers en ik vind het goed dat die wet er is om vaste banen te bevorderen. Dan kom ik terug op onze visie op vaste contracten en zekerheid. Die zekerheid gunnen wij de schoonmakers. Hoe vaster de baan, hoe gemotiveerder en zekerder de schoonmaker. Met de ene week vijf uur en de andere week tien uur, creëer je niet die zekerheid die ze zoeken. We zijn geen uitzendbureau, dus willen we voor minimaal dertig uur een goed inkomen verzorgen. Dat hoort erbij als je schoonmaakondernemer bent. We moeten aan de andere kant wel uitkijken dat we ons bij de komende cao-onderhandelingen in 2021 niet uit de markt prijzen.”

Coronavirus vraagt om oplossingen op maat

En dan, als laatste, over naar hét gespreksonderwerp van nu: het coronavirus. Wat merkt De Loos van de huidige coronacrisis? “Sinds maandag 16 maart krijgen we er écht vragen over. Vooral de opdrachtgevers uit de horeca en opdrachtgevers die publieksruimte georiënteerd zijn bellen. Daar denken wij mee mee. Oplossingen op maat. We zullen met zijn allen door deze periode moeten zien te komen. Wij vertrouwen in een voortvarende aanpak van de overheid en onze brancheorganisaties. Die werken keihard. Het besef van de essentie van schoonmaak wordt heel duidelijk. Het is goed dat we onder de cruciale beroepen vallen.”

“We waren al zo ver dat we zijn gestopt zijn met het wassen van handdoeken voor klanten en met handdoekrollen. Het RIVM raadt papieren handdoekjes aan en ook de VSR zegt al jaren dat papieren handdoekjes beter zijn. Als we uitleggen aan klanten waarom dat beter is – je gooit bij het handen drogen echt de bacteriën met het handdoekje weg in de afvalbak – hebben klanten daar begrip voor. Wij willen ook niet dat onze medewerkers besmet worden door handdoeken die te lang op een bepaalde plaats hangen. Daarnaast hebben we nu schoonmaak pakketten op maat ingevoerd, waarbij we extra- en zeer noodzakelijk, de contactvlakken aan de beurt laten komen.”