Nieuw personeel aantrekken? "Heb aandacht voor wellbeing"

Hoe trek je nieuw personeel aan in de huidige krappe arbeidsmarkt? Bijvoorbeeld door een aantrekkelijk uurloon te bieden. Maar ook met aandacht voor wellbeing, want "het draait niet alleen om salaris".

Het percentage Nederlandse bedrijven dat moeite heeft met het aantrekken van talent is gestegen van 31% in 2020 tot 93% dit jaar, terwijl het percentage bedrijven dat problemen heeft met het behouden van hun personeel in dezelfde periode is gestegen van 18% tot 89%. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van WTW, een wereldwijd adviesbureau.

Creatiever zijn

“De krappe arbeidsmarkt, vooral voor medewerkers met veel gevraagde skills, betekent dat organisaties veel creatiever moeten zijn bij het aantrekken en behouden van personeel", zegt Monique Driessen, consultant bij WTW Nederland.

Organisaties moeten veel creatiever zijn bij het aantrekken en behouden van personeel.

Ze vervolgt: "Het draait niet alleen om salaris, maar ook om het bieden van mogelijkheden voor ontwikkeling en progressie. Een goed doordachte strategie voor carrière en talentontwikkeling is doorslaggevend om de juiste mensen binnen te krijgen. De problemen rondom inflatie en krapte op de arbeidsmarkt zullen zich ook het komend jaar voordoen.”

Meer flexibiliteit

Om aantrekkelijker te worden voor nieuwe medewerkers biedt 67% van de werkgevers meer flexibiliteit; 58% benadrukt diversiteit en inclusie; en 46% biedt financiële prikkels zoals startbonussen.

Ook proberen organisaties hun personeel aan zich te binden door in te zetten op diversiteit en inclusie (56%), meer mogelijkheden te bieden voor thuiswerken (47%) en salarisstructuren zoals basissalaris en bonussen aan te passen (38%).

Loonsverhoging van 3,8%

Daarnaast zijn Nederlandse werkgevers van plan hun personeel in 2023 een gemiddelde jaarlijkse loonsverhoging van 3,8% te geven, blijkt uit het onderzoek van WTW. Deze verwachte loonstijging is hoger dan de gemiddelde verhoging van 3,5% in 2022.

Er zijn drie belangrijke redenen voor de hogere loonbudgetten: 62% van de werkgevers maakt zich zorgen over de krapte op de arbeidsmarkt, 55% is bang voor inflatie, en 40% zegt te moeten voldoen aan verwachtingen en zorgen van hun werknemers.

Driessen: “Terwijl salarisverhogingen momenteel worden ingehaald door de inflatiecijfers, zoeken werkgevers naar andere manieren om werknemers te behouden, zoals aandacht voor wellbeing. In de huidige dynamische omgeving is het absoluut noodzakelijk dat organisaties een duidelijke beloningsstrategie hebben en inzicht hebben in de eigen concurrentiepositie voor wat betreft beloning.

Onderzoek: Hoe vaak wisselen schoonmakers van baan?

Onderzoek: Hoe vaak wisselen schoonmakers van baan?

Hoe lang blijven werknemers gemiddeld in dienst bij een schoonmaakbedrijf voordat ze op zoek gaan naar een andere baan? En hoeveel schoonmakers krijgen intern een andere functie, bijvoorbeeld door door te groeien naar meewerkend voorman of -vrouw? Deze vragen worden beantwoord in het onderzoek 'Mobiliteit en retentie: wie blijft het langst?' van Intelligence Group en de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.

Onderzoek: werkgevers cruciaal voor inclusie kwetsbare groepen op arbeidsmarkt

Onderzoek: werkgevers cruciaal voor inclusie kwetsbare groepen op...

Nieuw promotieonderzoek van Tilburg University laat de sleutelrol van werkgevers zien bij het includeren van kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt, zoals mensen met een beperking, langdurig werklozen en mensen met een migratieachtergrond. Het onderzoek biedt waardevolle inzichten voor bedrijven die willen bijdragen aan een meer inclusieve arbeidsmarkt.

Woon online bijeenkomst over Open Hiring bij

Woon online bijeenkomst over Open Hiring bij

De Normaalste Zaak organiseert op dinsdag 19 november de online bijeenkomst 'Open Hiring - zonder cv of sollicitatiegesprek goede medewerkers vinden'. De bijeenkomst is voor alle werkgevers en HR-professionals die op zoek zijn naar innovatie manieren om nieuw talent aan te trekken.

Ontdek de schoonmaak biedt langer gratis vacatures aan

Ontdek de schoonmaak biedt langer gratis vacatures aan

Vroege vogels die voor de livegang hun vacatures uploadden op het nieuwe vacatureplatform voor de schoonmaak Ontdek de Schoonmaak, konden rekenen op een maand gratis adverteren. Het platform heeft nu besloten vervolg te geven aan 'september gratis'.