Thijs Sluiter: Hospitality moet in ons DNA komen

Thijs Sluiter: Hospitality moet in ons DNA komen

De kennis en ervaring die Thijs Sluiter opdeed als onder meer housekeeping manager bij Hotel Okura Amsterdam, komen nu van pas bij zijn werk bij zorgorganisatie Beweging 3.0. "Hospitality moet in ons DNA komen." Zusterblad van Service Management Facto sprak met Sluiter over zijn visie op Facility Management.

Beweging 3.0 telt 12 zorglocaties, 25 wijkteams en een servicekantoor in Amersfoort. Sluiter is verantwoordelijk voor de schoonmaak en daarnaast, een verantwoordelijkheid die hij er recent bijkreeg, voor beheer en onderhoud. Prijsstijgingen, maar ook krapte op de arbeidsmarkt nopen tot slim en effectief werken. Hij geeft als voorbeeld het schoonmaken van zogeheten hoog-laagbedden. “Als die worden opgemaakt en schoongemaakt, is het handig dat dat gebeurt voordat de vloeren zijn schoongemaakt. Er kan namelijk een hoop stof van die bedden afkomen dat op de vloer belandt.”

Hospitality zit in kleine dingen

Hij vervolgt: “Wij hebben als zorginstelling heel veel aandacht voor de zorg en dat is goed. Op het gebied van hospitality kunnen wij nog zeker een stap zetten. We hoeven geen hotel te worden, maar we kunnen wel leren van hotels. Hospitality moet zoals bij een hotel in ons DNA gaan zitten. Als een mevrouw haar oude moeder komt brengen om bij ons te komen wonen, willen we hen welkom heten, een kopje koffie aanbieden en goed de weg wijzen. Vaak zit hospitality in de kleine dingen."

Schoonmaak inbesteden

Beweging 3.0 heeft haar schoonmaak inbesteed. Sluiter: “Als je geen deskundigheid in huis hebt, kun je het in mijn optiek beter uitbesteden. De keuze voor de inbesteding vond plaats vlak voor mijn komst. Ik begreep dat dat vooral is gedaan om een kwaliteitsslag te kunnen maken en meer binding met facilitaire medewerkers onderling te kunnen krijgen. Schoonmakers zijn zo meer onderdeel van de organisatie geworden. Je weet elkaar binnen de facilitaire organisatie makkelijker te vinden.”

Robotisering

Aandacht voor ontwikkeling is er zeker. Nieuwste stap daarbij is robotisering. “Daar zijn we mee aan het experimenteren. Ook vanwege de krapte op de arbeidsmarkt. We experimenteren met robots van verschillende leveranciers zoals BOMA, Makita, Diversey en Gaussian. Kunnen dit soort robots de grote oppervlaktes schoonmaken, waardoor schoonmaakmedewerkers zich kunnen richten op de details? De uitdaging daarbij is hoe patiënten die in sommige gevallen Alzheimer, Korsakov of Parkinson hebben daarop reageren. Daarnaast moet je zorgen dat je zo’n schoonmaakrobot goed inregelt. Zodat de schoonmaker niet dertig keer de robot moet helpen omdat deze ergens vaststaat. Dat blijkt nog wel een uitdaging.”

Het hele interview lees je bij Facto.

Jan Nieuweboer (Rabobank): 'Het gaat erom dat mensen zich thuis voelen op kantoor' (video)

Jan Nieuweboer (Rabobank): 'Het gaat erom dat mensen zich thuis...

De omslag naar hybride werken heeft een enorme impact op de facilitaire dienstverlening bij Rabobank. Innovatiemanager Jan Nieuweboer vertelt op het Facto Congres 2024 over de veranderingen die de bank doorvoert in haar werkomgeving.

Rising Star Eline Pot, Facilitair & Hospitality adviseur bij Homestudios

Rising Star Eline Pot (BAM): 'De exacte woorden vergeten ze, maar het...

Maak kennis met Rising Star Eline Pot, Facilitair & Hospitality adviseur bij Homestudios, onderdeel van de Koninklijke BAM Groep. Wat voor werk doet zij, wat drijft haar en welke ambities heeft ze?

HEYDAY: 'Hospitality versterkt de algehele dienstverlening van een bedrijf'

HEYDAY: 'Hospitality versterkt de algehele dienstverlening van een...

Door de opkomst van hybride werken voelt het kantoor voor velen minder als een thuis. Dit is precies waar de kracht van hospitality naar voren komt. "Een goede hospitality-professional voegt niet alleen een gouden randje toe aan de ontvangst en gastbeleving, maar versterkt ook de algehele dienstverlening van een bedrijf, inclusief het aantrekken van nieuw talent", zegt Petra de West van HEYDAY Hospitality.

Tim Maathuis, Ketenmanager Gastvrijheid bij Isala Ziekenhuis

Tim Maathuis Ketenmanager Gastvrijheid bij Isala Ziekenhuis

Tim Maathuis is per 1 september 2024 gestart als Ketenmanager Gastvrijheid bij het Isala ziekenhuis. Hij verlaat hiermee zijn huidige positie als Hoofd Hospitality bij het Rode Kruis Ziekenhuis, een functie die hij drie jaar lang vervulde. Maathuis wordt opgevolgd door Sjoerd Brattinga, die beschikt over ruime ervaring in de hospitalitybranche.