Blog Maureen Hermens: Niet klagen, maar bijdragen

Blog Maureen Hermens: Niet klagen, maar bijdragen

Er zijn voor haar collega's, dat is wat ambulant objectleider bij EW Facility Services Maureen Hermens kenmerkt. Zij leidt 17 locaties en stuurt daarmee ook 17 verschillende teams aan. Allemaal verschillende mensen met verschillende achtergronden, dus er zijn voor elk van hen vergt wel wat. Juist daarom is ze lid geworden van de Ondernemingsraad, zo schrijft ze in (link: https://www.ew.nl/nieuws/niet-klagen-maar-bijdragen/ text: haar nieuwste blog op de website van EW target: _blank).

"Ik werk nu 13 jaar bij EW en zal eerlijk zijn", zo begint ze haar verhaal. "Tot ongeveer 2 jaar geleden had ik een bepaald beeld bij de OR. Door de jaren heen zag ik berichten voorbijkomen over verkiezingen en dacht ik altijd ‘pff, dat je daaraan mee wilt doen’. Ook in 2021 kwam weer zo’n bericht voorbij. Toén dacht ik bij mijzelf: ‘Maureen, je kunt wel altijd overal commentaar op hebben, maar je kunt er ook voor kiezen om actief te zijn’."

Hermens legt uit dat de Ondernemingsraad geen beleid maakt, maar juist bedoeld is om input te leveren aan de mensen die dat wel doen. Het draait om meedenken, adviseren of zaken op de agenda zetten. Op die manier bijdragen, sprak de objectleider eigenlijk wel aan. "In plaats van te klagen, kan ik ook kijken wat ik kan bijdragen. Wat voor mij uiteindelijk de doorslag gaf, is dat mensen bij mij komen als ze ergens over willen praten. Als ze vragen hebben of het ergens niet mee eens zijn. Ik vind het belangrijk dat er voor hen een stem is. Je kunt balen van dingen die je niet aanstaan, maar als je wilt weten waarom bepaalde zaken zo geregeld zijn of hoe beslissingen tot stand komen, moet je actie ondernemen." Hermens geeft toe dat dat tijd kost, maar dat het ook veel oplevert. "Je leert er ook van en ik zie het voor mij als persoonlijke ontwikkeling. En zo kwam het dat ik besloot mij in te schrijven voor de OR, nu anderhalf jaar geleden."

Geen verplicht nummer

Ze vervolgt: "In onze OR zitten collega’s van kantoor en uit de operatie. En dan ook nog uit verschillende regio’s, dus dat is mooi verdeeld. Zelf zit ik er namens mijn teams; met mijn teams vormen we een goede afspiegeling van onze organisatie. De punten die ik inbreng, haal ik op bij mijn mensen op de werkvloer en mede leidinggevenden. Het mooie is dat de directie veel waarde hecht aan de OR en echt luistert naar wat wij te zeggen hebben. De OR binnen EW is dan ook zeker geen verplicht nummer, wat je soms bij grote organisaties hebt. Nee, integendeel. Als je het ergens niet mee eens bent, of je vindt dat het anders kan, dan is de OR de kans om het bespreekbaar te maken."

Meer inzicht in keuzes

In de OR komen verschillende thema's aan bod, waaronder de bedrijfsvoering, de cijfers en de toekomst van het bedrijf. Hermens: "Hoe we als organisatie kunnen en willen groeien. Als we willen groeien, hoe gaan we daar mee om en hoe kunnen we onze mensen tevreden houden en behouden? Als OR-lid krijg je daarnaast meer inzicht in verschillende aspecten van de organisatie, zoals de bedrijfsvoering, HR, strategie en de jaarcijfers. Dat maakt het voor mij als leidinggevende veel concreter waarom iets is zoals het is."

De punten die ik inbreng, haal ik op bij mijn mensen op de werkvloer en mede leidinggevenden.

Die achtergrondinformatie helpt Hermens om er beter te zijn voor haar teams. Zo vertelt ze dat ze bepaalde zaken beter kan uitleggen. "Mooi voorbeeld is onze verzuimprocedure. Als mensen ziek zijn, worden ze gebeld of ze moeten zelf bellen. Dat vindt men niet altijd even prettig. Ze hebben het gevoel dat ze niet geloofd worden of vinden het veel gedoe voor maar één dagje ziek zijn. Ik leg dan uit dat EW het als organisatie verplicht is vanuit de wetgeving. Maar ook dat wij mensen die ziek zijn serieus nemen en juist willen helpen. Een ander recent voorbeeld is de extra loonsverhoging als aanvulling op onze Schoonmaak-cao. Onze werkgeversorganisatie Schoonmakend Nederland en de vakbonden FNV en CNV hebben hier eerder dit jaar over onderhandeld. Belangrijke reden hiervoor is de flinke stijging van het wettelijk minimumloon (WML). Om te voldoen aan de wet moest het loongebouw aangepast worden, maar ook hebben we de mensen hard nodig en moet ons werk aantrekkelijk blijven om te doen. Voor mijn collega’s natuurlijk een belangrijke ontwikkeling. Omdat ik, dankzij mijn deelname aan de OR, precies wist wat er besproken was, kon ik aan mijn medewerkers goed uitleggen wat er precies aan de hand was, wat er besproken was en wat dit voor hen betekende."

Zichtbaar maken

Al met al is Hermens de waarde van de OR gaan inzien sinds ze erin plaastneemt. Ze hoopt ook haar collega's warm te maken om meer gebruik te maken van de adviesraad, want dat gebeurt volgens haar nog veel te weinig. "Binnen EW is de OR nog niet zo heel bekend, terwijl de OR wel belangrijk is voor medewerkers. We zijn daarom nu ook aan het kijken hoe we dat kunnen veranderen. Hoe we onszelf zichtbaarder kunnen maken en mensen zo ver krijgen dat ze gebruik van ons maken." Hermens sluit haar blog af: "Ik ben heel benieuwd of je je herkent in mijn ervaring met de OR. Maar ook hoe jij aankijkt tegen de rol van de OR. En als je tips hebt hoe je medewerkers ‘warm’ krijgt voor de OR, laat het me weten!"