Sensoren verhogen gastbeleving bij vakantiepark Kijkduin

Sensoren verhogen gastbeleving bij vakantiepark Kijkduin

Op vakantiepark Roompot in Kijkduin voert BeSense, een initiatief van bouwbedrijf Heijmans en schoonmaakbedrijf CSU, een pilot uit met sensoren. Het doel is om het schoonmaakproces naadloos aan te laten sluiten bij het werkelijke gebruik van de ruimtes.Volg Service Management op LinkedIn:

Tijdens de pilot is een toiletgebouw voorzien van sensoren die de bezetting en benutting van de ruimte meten. Daarnaast wordt gasten die de ruimte bezocht hebben gevraagd naar hun tevredenheid. De sensordata en data van de tevredenheidsmeting worden aan elkaar gekoppeld en geanalyseerd, waarmee de schoonmaaktijden en -routing op het park geoptimaliseerd worden.

>> Lees ook: Digitalisering schoonmaak: sensoren, software en robots

Digitalisering in schoonmaak

Zo zet je de eerste stap

Zo efficiënt mogelijk schoonmaken

Het vakantiepark wil haar gasten een aantrekkelijke vakantiebestemming bieden. Schone openbare ruimtes, zoals toiletten, kleedruimtes en douches kunnen een positieve bijdrage leveren aan de klantbeleving. Om dit te realiseren moet er zo efficiënt mogelijke worden schoongemaakt.

De geplaatste sensoren leveren input voor een app waarmee doelgerichte schoonmaakroutes worden ingepland. Deze app toont welke activiteit uitgevoerd moet worden: stoffen, dweilen, afnemen of een andere schoonmaak frequentie toepassen voor ruimtes die meer- of juist minder worden gebruikt. Met de app kunnen ook meldingen worden gemaakt van verstoringen of andere bijzondere omstandigheden, zodat de facilitaire afdeling direct werk kan maken van meldingen.

>> Lees ook: Doelgerichte hygiëne sleutel tot effectieve en efficiënte hygiënemaatregelen

Meer tijd voor hospitality-rol

De app maakt het voor de schoonmaker inzichtelijk welke ruimtes er schoongemaakt moeten worden, wanneer zij dat het beste kunnen doen en wanneer er sanitaire voorzieningen aangevuld moeten worden. Op deze manier krijgen de drukkere ruimtes de benodigde aandacht ten koste van de ruimtes die minder frequent gebruikt worden.

De medewerker kan zich daardoor nog beter richten op zijn/haar hospitality-rol. Zij krijgen meer armslag voor bijkomend gastheerschap en spelen actief in op (verandering in) de gebruikersbehoefte.

Lees ook: