Werkgevers moeten CO2-uitstoot van reizende werknemers vanaf 2024 registreren 

Werkgevers moeten CO2-uitstoot van reizende werknemers vanaf 2024 registreren 

Uit het in 2019 afgesloten Klimaatakkoord is de CO2-registratieverplichting ontstaan met als doel om in 2030 de CO2-uitstoot van werkgebonden mobiliteit met ten minste 1,5 megaton te hebben verminderd. Daarom is het verplicht om per 1 januari komend jaar de CO-2 uitstoot van werknemers te registeren en dit voor 30 juni 2025 bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) aan te leveren.

De registratieverplichting geldt voor werkgevers met ten minste 100 werknemers. Daar komt nog bij dat het gaat om werknemers met een contract en een garantie voor ten minste 20 betaalde uren per maand. Personen die niet in de loonadministratie zijn opgenomen tellen niet mee, zoals bijvoorbeeld uitzendkrachten en zzp’ers. De verplichting geldt ook niet voor werkgevers die op geen enkele manier mobiliteit ondersteunen en faciliteren, zoals reiskostenvergoeding. 

Deelnemende mobiliteit

Overigens hoeft de werkgever niet alles te registreren. Zo geldt de registratieplicht niet voor privékilometers en ook niet voor bestelauto’s, vrachtwagens en vervoer per vliegtuig. En ook goed om te weten: u hoeft zelf niet de CO2-uitstoot bij te houden of te berekenen. Dat wordt voor u gedaan op basis van de aangeleverde informatie. 

Vooruitzicht jarenplan

Met de registratiegegevens over de komende twee jaar gaat de overheid in 2016 na of de beoogde vermindering haalbaar is. Als dit niet het geval is, wordt een maximumuitstoot per kilometer bepaald. 

Steeds meer plastic wordt verbrand in verbrandingsovens

Steeds meer plastic wordt verbrand in verbrandingsovens

Ondanks maatregelen om meer plastic te recyclen en minder te verbranden, blijft het percentage afgedankt plastic stijgen dat als restmateriaal wordt verbrand. In 2022 ging het om een aandeel van 52 procent, een stijging van 13 procent, schrijft demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen in een Kamerbrief. Het verbranden van zoveel plastic in afvalverbrandingsinstallaties is volgens haar "al langer zorgelijk".

Losse glitters gaan in de ban

Losse glitters gaan in de ban

Glitters geven aan menig kinderpartijtje of carnavalsfeest een extra feestelijk tintje. Veel mensen weten wel dat het flink wat moeite kost om een ruimte, waar uitbundig is gestrooid met glitters, weer blinkend schoon te krijgen. Wat minder mensen beseffen is dat glitter meestal gemaakt is van plastic en voor altijd in het milieu aanwezig blijft, ook als het bijvoorbeeld wordt weggespoeld in de wasbak. Daarom is het vanaf half oktober verboden in de Europese Unie om losse glitter te verkopen. Ook het toevoegen van kleine plastic bolletjes aan bijvoorbeeld wasverzachters en cosmetica, ook wel microbeads genoemd, is vanaf dat moment niet meer toegestaan.

Het belang van duurzame verpakking in de schoonmaakbranche 

Het belang van duurzame verpakking in de schoonmaakbranche

Het besparen van kostbare bronnen zoals water tot het verkleinen van onze ecologische voetafdruk en het gebruik van biologisch afbreekbare schoonmaakproducten. Duurzaamheid is een veelbesproken onderwerp en er worden veel stappen gezet. Ook worden er stappen gezet in de branche. Een van de recente ontwikkelingen is die op het gebied van duurzame verpakkingen. Interclean sprak met Lisa Sligting, Sustainability Manager bij NVZ, over de trends, uitdagingen en toekomst van duurzame verpakking in de schoonmaak- en hygiënesector.

3D-geprint toilet zou waterverbruik drastisch kunnen verminderen 

3D-geprint toilet zou waterverbruik drastisch kunnen verminderen

De hoeveelheid water die nodig is voor het doorspoelen van een openbaar toilet kan drastisch worden verminderd met behulp van een nieuw 3D-geprint model dat in China is uitgevonden. Het toilet, bedacht door Yike Li van de Huazhong Universtity of Science and Technology in Wuhan, is gemaakt van een combinatie van plastic en hydrofobe zandkorrels, waardoor het een poreuze structuur heeft. Het toilet is behandeld met siliconenolie die in de "poriën" dringt. Dit silicium zou een anti-aanbak "schild" moeten creëren. "Het verminderde spoelvolume zou resulteren in minder waterverspilling tijdens het transport naar de verwerkingsfaciliteiten, waardoor transportkosten worden bespaard," aldus Li.