Leiderschap in de facilitaire organisatie: zo haal je het beste uit je team

Leiderschap in de facilitaire organisatie: zo haal je het beste uit je team

Binnen de schoonmaak- of facilitaire wereld houdt een leidinggevende zich met veel meer bezig dan alleen de dagelijkse gang van zaken. Hoe een team functioneert, is grotendeels afhankelijk van de manier waarop het geleid wordt. Waar moet je op letten?

Leidinggeven is echt een complexe aangelegenheid, benadrukt Mariska Zegers, domeinleider People binnen Alpheios. “Je wordt geacht mensen ruimte te geven en tegelijkertijd ‘in control’ te blijven. Je behartigt de belangen van de organisatie en tegelijkertijd die van de medewerker. Voortdurend wordt maatwerk gevraagd, maar ook werken volgens gestandaardiseerde processen. Ga er maar aan staan!”

Vragen die volgens Alpheios bij de leidinggevende spelen, zijn:

  • Hoe haal ik het beste uit mijn team?
  • Hoe krijg ik het ziekteverzuim naar beneden?
  • Hoe inspireer ik mijn team om beter samen te werken?
  • Hoe ga ik om met stress en weerstand?
  • Hoe zorg ik dat mijn medewerkers de goede dingen goed gaan doen?
  • Waarom gaan medewerkers toch zo snel weer weg?
  • Ik kom helemaal niet toe aan mijn medewerkers. Ik ben alleen maar alle gaten aan het dichtlopen. Hoe los ik dit op?
  • Hoe krijg ik medewerkers in beweging waarvan ik weet dat er meer in zit, maar het niet laten zien?

Ontwikkeltraject Leidinggeven

Menig leidinggevende zal zichzelf herkennen in bovenstaande vragen, zegt Evita de Schoenmaeker, die binnen Alpheios al jaren managers coacht en traint. "We merken dat de nodige uitdagingen bij leidinggeven komen kijken. Ons Ontwikkeltraject Leidinggeven geeft leidinggevenden inzicht, daagt ze uit en leert hen het beste uit hun team te halen. Het traject leert je effectiever te worden en meer uit je team te halen en het biedt de ideale mix van inzicht in eigen leiderschapsgedrag, hands-on ervaring en concrete tools die direct toegepast kunnen worden in de praktijk.

Essentiële vaardigheden voor coachend leiderschap zijn actief luisteren en feedback geven en ontvangen.
Essentiële vaardigheden voor coachend leiderschap zijn actief luisteren en feedback geven en ontvangen.

Wat zijn die uitdagingen waar de manager voor staat? Waar hebben we het dan over? "Door als leidinggevende deel te nemen aan zo'n traject, los je verschillende uitdagingen op", zegt De Schoenmaeker. "Je verhoogt allereerst de medewerkerstevredenheid door je team te verbinden en inspireren. Dit resulteert weer in minder ziekteverzuim en personeelsverloop in de toekomst. Een gelukkige medewerker is immers loyaler en productiever. Hiermee neemt ook de kwaliteit én de klanttevredenheid toe. Tot slot en zeker last but not least, je functie wordt nog leuker dan het al was. Door het in de vingers hebben van de cruciale vaardigheden kun je zelf ook ontspannen en genieten van je rol en je team. Zo houden we niet alleen de medewerkers, maar ook jou vitaal."

Schoonmakers op het podium

Alpheios vindt dat schoonmakers het verdienen om uit te blinken, om op een podium gezet te worden. "Wil je als manager het beste uit je mensen halen en hen laten groeien? Dan is zo'n ontwikkeltraject Leidinggeven een uitkomst. Een succesvolle schoonmaakorganisatie heeft een sterke leider nodig. Een leider die een podium creëert voor zijn medewerkers, zodat ze zich gezien, gehoord en gemotiveerd voelen om bij de schoonmaakorganisatie te werken. En voor de schoonmaakorganisatie zelf, zodat het belang van schoonmaak zichtbaar wordt in de gehele organisatie. Schoonmaak is immers een niet weg te denken onderdeel in onze maatschappij."

Wat leren leidinggevenden?

Tijdens een ontwikkeltraject vergroten leidinggevenden hun persoonlijke effectiviteit als leidinggevende, legt Zegers uit. "Ze leren hun leiderschapsstijl omarmen en hoe ze deze situationeel kunnen aanpassen, waardoor je meer flexibiliteit krijgt en daarmee effectiever wordt. Ook leren ze het belang van de balans tussen verantwoordelijkheid nemen en loslaten en hoe ze dit het beste toepassen. Ze ontdekken hoe ze met weerstand kunnen omgaan en ´nee´ kunnen zeggen en de relatie daarbij goed houden. Verder komen essentiële vaardigheden voor coachend leiderschap, zoals actief luisteren en feedback geven en ontvangen, aan bod. Ze leren concreet te handelen en SMART-doelstellingen maken. Kortom, alle vaardigheden die belangrijk zijn als leidinggevende om succesvol te zijn."

Leiderschap komt niet vanzelf, besluiten Zegers en De schoenmaecker. Als leidinggevenden handvatten krijgen aangereikt, gaan ze zich in hun rol een stuk comfortabeler voelen."

Dit artikel is gesponsord door Alpheios.