Dit zijn de belangrijkste trends in de schoonmaak volgens jongeren

Dit zijn de belangrijkste trends in de schoonmaak volgens jongeren

We vroegen jong talent in de schoonmaakbranche naar wat volgens hen de belangrijkste trends in de schoonmaakbranche zijn. Dit is wat er speelt volgens de nieuwe generatie.

De mensen worden belangrijker

Lars Kok (24) ziet dat in schoonmaakland de mensen steeds belangrijker worden. 'Échte vakmannen of  -vrouwen worden schaarser en daarom is het belangrijk om te behouden wat je hebt. Goede medewerkers die om wat voor reden dan ook uit de roulatie raken, zijn funest voor een organisatie.'

Daarom is het volgens hem belangrijk om de werkzaamheden van medewerkers zoveel mogelijk te verlichten of automatiseren. 'Voor ons zit dit vooral in ontwikkelingen op het gebied van nieuwe machines of materialen voor vloeronderhoud en dieptereiniging die de werkzaamheden verlichten.'

Automatisering en robotisering

Voor zowel de 26-jarige Robin Smid als voor Pierre Oudenhoven (33) zijn automatisering en robotisering de belangrijkste trends in de branche.

Robin benoemt vooral datagestuurd werken. 'In plaats van op routine en gevoel te vertrouwen, gebruiken we nu slimme technologie en ondersteunende opgebouwde data om precies te weten waar en wanneer schoonmaak of onderhoud écht nodig is. Hierbij vind ik het belangrijk dat de menselijke skills niet vergeten worden. AI en data kunnen veel voorspellen, maar uiteindelijk blijft het altijd mensenwerk. Ik zie een toekomst waarin we bijvoorbeeld robots inzetten voor het zware of repetitieve werk, terwijl wij ons focussen op kwaliteit en beleving. Vooral op een plek als Schiphol, waar de ervaring van de dienstverlening direct invloed heeft op de eerste indruk van reizigers.'

Pierre ziet technologie vooral als een waardevolle oplossing nu het steeds moeilijker wordt om goed personeel te vinden.

'Deze technologieën maken het mogelijk om efficiënter te werken, de kwaliteit te borgen en personeel slimmer in te zetten. [...] Het zorgt ervoor dat we mensen kunnen inzetten op plekken waar hun vakmanschap écht het verschil maakt, terwijl repetitieve of zware taken steeds vaker door technologie worden ondersteund. Bovendien sluit deze ontwikkeling goed aan op de eisen in sectoren zoals food en feed, waar constante hygiëne en precisie van groot belang zijn.' 

Meer tijd én waardering voor schoonmakers

De 21-jarige Benjamin Kühlkamp is naar eigen zeggen niet zo thuis in de trends, maar, zo stelt hij, schoonmaakbedrijven mogen gerust wat meer geld vragen. 'Zodat ze meer uur kunnen gebruiken voor hun personeel. Schoonmaak staat erom bekend dat het met rolschaatsen door het pand heen crossen is. En dat is in mijn ogen niet menselijk. Ook vind ik het erg belangrijk dat er goede waardering voor het schoonmaakpersoneel is. Man, wat heb ik een respect voor mensen die elke keer opnieuw hetzelfde pand schoonmaken. Petje af!'

Dagschoonmaak

Al hoewel Erwin Bouwmeester (30) de ontwikkelingen rondom robotica en andere technologische innovaties op de voet volgt, wijst hij de verschuiving van avond- naar dagschoonmaak aan als belangrijkste trend. Eentje die nog lang niet overal z'n volledige potentieel heeft bereikt, beargumenteert Bouwmeester.

'Deze verandering vraagt om een andere manier van denken bij zowel opdrachtgevers als medewerkers. Dagschoonmaak betekent dat de schoonmaker weer zichtbaar wordt op de werkvloer en dat zorgt voor meer contact, betere communicatie en vaak ook meer waardering voor het vak. Daarnaast draagt het bij aan energiebesparing en een betere werk-privébalans voor onze medewerkers.'

'Het lijkt een simpele switch, maar in de praktijk vraagt het om goede afstemming, duidelijke communicatie en vooral lef om het echt anders te doen. Daar zit voor mij ook meteen de uitdaging én de kans: als we het goed begeleiden, kunnen we hier nog veel winst behalen, op meerdere vlakken.'