De kracht van het familiebedrijf: drie verhalen uit de schoonmaakbranche

De kracht van het familiebedrijf: drie verhalen uit de schoonmaakbranche

Familiebedrijven zijn in de schoonmaakbranche geen uitzondering. Maar de verhalen achter de bedrijven zijn vaak verrassend uniek. Ze laten zien hoe generaties samenwerken, waarden doorgeven en beslissingen nemen die zowel zakelijk als persoonlijk zwaar wegen. Service Management sprak met drie families die dat iedere dag opnieuw bewijzen: de familie Schouten (van AlcmariA), de familie Breddels (van Schoonmaakbedrijf Breddels) en de familie Rowinkel (van Rowinkel Schoonmaak).

Broer, zus en zwager vormen samen directie

Bij AlcmariA namen broer en zus Vincent en José Schouten het bedrijf in 2013 over van hun ouders. Op dat moment waren ze al jaren werkzaam in het bedrijf, waar ze gewoon op de werkvloer zijn begonnen. Ook de man van José, Ruben, is inmiddels lid van de directie.

De samenwerking tussen de familieleden gaat goed: ‘Het werk voelt niet als werk, maar als thuis', vertelt José. Ook geven ze aan dat het fijn is om bepaalde zorgen of beslissingen met elkaar te kunnen delen.

De manier waarop zij hun bedrijf aansturen, kenmerkt zich door een focus op langetermijnrelaties. Dit geldt zowel voor medewerkers, als voor klanten. 'Als je ervoor kiest om snel geld te verdienen, loop je het risico dat je het ook weer snel kwijtraakt. Met langdurige, loyale relaties houdt je het langer vol, ook in uitdagende tijden.'

Derde generatie aan het stuur

Voor Bart Breddels is de kracht van een familiebedrijf duidelijk: 'Ik denk dat wij, als familiebedrijven, gewoon eerlijke handel bedrijven en betrokken zijn. Dat is onze kracht.' Bart is de derde generatie aan het stuur van Schoonmaakbedrijf Breddels, opgericht door zijn opa in 1964.

Hij blikt terug op de rol van het familiebedrijf in zijn kindertijd, de samenwerking met zijn ouders en de overname. Inmiddels is hij de enige Breddels werkzaam in het bedrijf en vaart hij zijn eigen koers. Met aandacht en begrip voor medewerkers, en met de focus op kleinere klanten, met contracten voor onbepaalde tijd.

Drie zussen en hun vader werken samen

Drie zussen én een vader die samenwerken, klínkt misschien als een recept voor mislukking, maar de familie Rowinkel bewijst het tegendeel. De familieband is misschien wel sterker dan ooit. Natuurlijk wordt er weleens op elkaar gemopperd, 'maar na een uurtje zijn we het weer vergeten en drinken we een kop koffie met elkaar. En dát is voor mij de kracht van dit familiebedrijf: dat we alles tegen elkaar kunnen zeggen, maar daar nooit om veroordeeld worden.'

De aandelen van het bedrijf zijn inmiddels overgenomen door de tweede generatie, en de familieleden werken toe naar het moment dat vader Martin definitief afscheid neemt van het bedrijf. ‘Vroeger had ik nooit kunnen bedenken dat mijn dochters het bedrijf zouden overnemen. Het vervult mij met trots dat dit gelukt is.’

Serie over familiebedrijven

Wat is de kracht van een familiebedrijf in de schoonmaak? Hoe is het om een schoonmaakbedrijf te runnen met je ouders, je broer of zus? En wanneer komt een eventuele overname ter sprake? Service Management gaat in gesprek met verschillende familiebedrijven in de schoonmaak. Ook de komende maanden nog!

Heb je ook een familiebedrijf in de schoonmaak en lijkt het je leuk om hier meer over te vertellen in deze serie? Stuur een mailtje naar servicemanagement@vmnmedia.nl en we nemen spoedig contact met je op!

En houd onze website in de gaten voor het volgende familiebedrijf in de spotlight: Van der Sluis Facility.