"In het eerste jaar van je loopbaan snap je van de meeste dingen toch niks"

"In het eerste jaar van je loopbaan snap je van de meeste dingen toch niks"

Wat kan een starter in FM verwachten van zijn eerste 'echte' baan? Hoe gaat hij te werk en wat moet hij vooral niet doen? Oftewel wat wordt er eigenlijk van die starter verwacht? We vroegen het aan 10 ervaren FM'ers, waaronder Michel Pan. Hij heeft een interessante kijk op startende FM'ers: "In het eerste jaar van je loopbaan snap je van de meeste dingen toch niks."

We stelden Michel Pan, general manager workplace en FM bij D&B The Facility Group, 6 vragen die starters op weg kunnen helpen in hun carrière. Wil je ook de antwoorden van de andere ondervraagde FM'ers lezen? Download dan de gratis whitepaper!

1. Wanneer heb je voor FM gekozen en waarom?

Ik heb er eigenlijk niet specifiek voor gekozen, maar ben de FM “ingerold”. Ik ben in de jaren 90 afgestudeerd in geschiedenis en filosofie. Mijn eerste echte werkervaring deed ik op bij Randstad. Dat bedrijf had in de jaren ’90 nog een beveiligings- en schoonmaakbedrijf. Daar kwam ik op de salesafdeling terecht. En die bedrijven werden in 2000 overgenomen door een internationale dienstverlener. Toen vond ik het werk al zo leuk, dat ik besloot daar te blijven. Vooral toen ze mij aanboden om de eerste integrale facilitaire contracten te ontwerpen.


Waarschijnlijk het belangrijkste argument is dat dienstverlening in mijn DNA zit”

2. Wat is er zo interessant aan werken in het facilitaire werkveld?

Het is een enorm divers vakgebied qua kennisontwikkeling. En dat is toch wel mijn grootste drijfveer. Ik ben nu 25 jaar werkzaam in FM en heb de volgende onderwerpen in die tijd behandeld: integraal facility management, outsourcing, innovatie, duurzaamheid, technologie, workplace design, vastgoedontwikkeling, nieuwe contractmodellen, internationale samenwerkingsverbanden.

Ik zou zo 1, 2, 3 niet weten in welke andere branche je met zoveel mooie onderwerpen te maken kunt krijgen. Maar waarschijnlijk het belangrijkste argument is dat dienstverlening in mijn DNA zit. Ik vind het simpelweg leuk om het leven van andere mensen een klein beetje leuker te maken door een top service te verlenen.

3. Wat zijn de drie belangrijkste vaardigheden of eigenschappen die een FM'er echt moet hebben?

Michel Pan: "Wees heel erg selectief. Maar datgene wát je dan doet, moet je dan ook heel erg goed doen."

Je moet het fijn vinden om dienstbaar te zijn aan anderen. Dat is dus meer een karaktereigenschap. Als je in de dienstverlening als een technocraat alleen maar met de processen bezig bent, dan gaat er iets goed fout.

Een facility manager moet managen. Dus niet “doen”. Managen is het slim delegeren van taken naar anderen, zodat je een doel kunt bereiken, bijvoorbeeld het creëren van een geweldige werkplekervaring voor je klanten. Veel managers in onze business snappen dat niet. Die beginnen gelijk te hollen als er iets moet gebeuren. Ik heb nieuws voor de beginnende facility manager. Er gebeurt aan de lopende band iets. Als je dan constant brandjes loopt te blussen, houd je het niet lang vol. Leer vooral om de medewerkers waar je leiding aan geeft en die die dingen moeten doen, te motiveren. Geef ze een duidelijke visie over wat je wil bereiken, met wie, waarom en hoe.

Facility management draait óók om kleine marges. We zij geen vermogensbeheerders of bankiers waar de miljoenen tegen de plinten aan klotsen. Dus, je zult de kosten van je producten en diensten echt goed moeten begrijpen. Of je nu voor de overheid werkt of voor een commerciële partij, dienstverlening kost geld of levert winst op. Dat betekent dat je voor een belangrijk deel van je werk met financieel management bezig bent.

Als je carrière wilt maken, zul je echt het vertrouwen moeten hebben in de mensen om je heen”

4. Wat is de belangrijkste les die je aan het begin van je carrière hebt geleerd?

Ik heb er twee. En die hebben sterk met elkaar te maken. De eerste is “lui zijn en loslaten”. Als je carrière wilt maken, zul je echt het vertrouwen moeten hebben in de mensen om je heen. Wellicht ben je slimmer en sneller dan je teamleden. Maar je kan nooit opboksen tegen de collectieve ervaring en intelligentie van een team. Dat is ook niet leuk. Het meest toffe voor een manager is dat hij een medewerker beter kan maken door ze zélf hun energie en talent te laten ontdekken. Het potentieel van mensen die voor je werken is enorm. Vind per medewerker de juiste snaar en ze vliegen voor je. Kan je een stuk eerder naar huis toe. Plus, je krijgt er goed presterende teams van.

>> Lees ook: Met interdisciplinaire teams naar service excellence

De tweede is; “kies consequent voor kwaliteit”. Dat betekent dat je heel erg selectief zijn in de dingen die je doet. Maar datgene wát je dan doet, moet je dan ook heel erg goed doen. Zo heb je namelijk plezier in je werk. Dan krijg je energie. Ben je trots op het resultaat. En, belangrijk in een carrière, dan val je op. Dit klinkt makkelijk, maar dit is in de praktijk van FM extreem moeilijk. Want er is altijd teveel om te doen. Je zult je blijvend moeten ontwikkelen, want anders kan je niet de beste blijven. Dat kost tijd en daar heb je nooit genoeg van. Daarom ben ik weer terug bij de eerste les; “loslaten”.

Young professionals moeten boven alles leergierig en energiek zijn”

5. Welke bijdrage verwacht je van een young FM-professional waarmee je samenwerkt?

Young professionals moeten boven alles leergierig en energiek zijn. In het eerste jaar van je loopbaan snap je van de meeste dingen toch niks en dat is helemaal prima. Niemand verwacht ook dat je gelijk het verschil maakt. Mooi toch, lekker gebruik van maken! Dus: vooral dwars denken omdat je de dingen voor het eerst doet. En je mag fouten maken. Sterker, dat moet! Lekker met je kop tegen de muur vliegen, daar leer je van. Belangrijk ook, anders verandert er niks. Er is een mooie uitspraak die ik vaak gebruik; “only dead fish go with the flow”.

>> Lees ook: Dit wordt er verwacht van young FM’ers

6. Wat is jouw belangrijkste tip voor startende FM'ers?

Kies een werkgever of een rol waar je sterk in gelooft. En dat is best lastig, want je hebt weinig referentiemateriaal. Maar het is belangrijk, want je eerste baan of functie, is vaak bepalend voor de rest van je carrière. Dan is het fijn als het bedrijf waar je voor werkt óf de rol die je invult, je veel energie en voldoening geeft. Als je op gesprek gaat voor een baan, vraag dan door.

Loop eens naar binnen als je geen afspraak hebt en kijk dan hoe ze op je reageren. Probeer niet alleen met de HR manager en je toekomstige leidinggevende een gesprek te hebben, maar maak eens een afspraak met de mensen die in het team actief zijn. Geloof me, je werkt 40 uur per week en ziet je collega’s soms vaker dan je partner. En als dat allemaal eikels zijn, dan zou ik het dus niet doen. Ook in deze tijd, waarin de banen misschien niet voor het oprapen liggen. Wees dus selectief en kritisch.

Lees ook:

> Tips voor Young FM: 6 manieren om promotie te krijgen
> 4 Redenen waarom millennials vaker kiezen voor jobhoppen
> 10 werkplekfactoren waar Millennials en Generatie Z warm voor lopen
> Programma Facility Matters (17 en 18 november) krijgt steeds meer vorm