CSU: 'Verduurzamen hoeft niet moeilijk of spannend te zijn'

Duurzaamheid gaat elke organisatie aan en gaat niet alleen over afval scheiden en CO2-uitstoot verminderen. Duurzaamheid gaat over honderd dingen, waaronder bijvoorbeeld ook het geestelijke, fysieke en financiële welzijn van je medewerkers, partners en klanten. Toch vinden veel organisaties binnen facilitair management het op veel vlakken moeilijk om te verduurzamen.

Dit onderwerp kwam daarom ook als hét aandachtspunt naar voren in het Nationale Benchmarkonderzoek Facilitaire Innovatie 2021. Diane van Dijk, directeur Commercie & Hospitality bij CSU, legt aan de hand van vier stellingen uit dat verduurzamen niet moeilijk of spannend hoeft te zijn en altijd de moeite en investeringen waard blijkt.

1. Grote initiatieven beginnen klein

“Een groot verduurzamingsproject dat wij ondernamen, was het vervangen van onze bedrijfskleding door volledig circulaire kleding van Schijvens Corporate Fashion. Dit was zo’n vijf jaar geleden. We kwamen op het idee om de kleding zo duurzaam mogelijk te maken, maar wilden de kleding er tegelijk ook zo mooi mogelijk uit laten zien. Onze collega’s moeten zich er natuurlijk prettig in voelen, want dat stralen ze dan ook uit!

2. (Bijna) alles is al eens gedaan

“Het is moeilijk om baanbrekende initiatieven op het gebied van duurzaamheid te ontwikkelen. Dat is een tijdrovend proces. Het is veel gemakkelijker om goed om je heen te kijken en te zien wat er bij partners, klanten en leveranciers al succesvol gedaan wordt. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden om een verduurzamingsslag te maken.

Als een locatie verbouwd moet worden, kijk dan meteen of dat duurzaam kan. Als je nieuwe producten of diensten afneemt, onderzoek dan hoe duurzaam je partners zijn. En duurzaamheid zit hem in méér dan je producten en processen. Juist in facility, waar je zoveel met mensen werkt. Besteed daarom vooral ook aandacht aan je medewerkers want sociale duurzaamheid is in deze tijd belangrijker dan ooit. Ook dát zijn stappen in de goede richting.”

3. Communiceren is ‘key’

“Het voorbeeld van de werkkleding laat ook de waarde van communicatie zien. Alleen hadden wij deze kleding niet kunnen realiseren, en onze partner had juist een grote klant nodig om hun innovatie te kunnen kickstarten. Door te communiceren vonden we elkaar en waren we samen succesvol.

Als de ideeënbus in de boardroom leeg blijft, is dat niet omdat je medewerkers geen ideeën hebben of ze niet willen delen

Het is een valkuil voor organisaties om te denken dat de beste ideeën uit een select groepje mensen van een duurzaamheidsafdeling moeten komen. Juist de medewerkers op de vloer hebben vaak de beste ingevingen. Tijdens corona gebruikten onze schoonmaakmedewerkers bijvoorbeeld nog veel meer handschoenen dan normaal. Er ontstond vanzelf het idee om te kijken of we die duizenden handschoenen niet konden opnemen in een recyclingprogramma. Die ideeën oogst je alleen door mee ‘de vloer op’ te gaan. Als de ideeënbus in de boardroom leeg blijft, is dat niet omdat je medewerkers geen ideeën hebben of ze niet willen delen; ze willen je die ideeën alleen het liefst persoonlijk vertellen.”

4. Maak je klanten duurzamer

“Bij offerteaanvragen kijken klanten niet alleen meer naar de vraag of je als organisatie duurzaam bent. Ze willen concreet weten hoe een leverancier hen ook duurzamer kan maken. Niet-duurzaam ondernemen is namelijk geen optie meer. Bedenk als organisatie daarom hoe je niet alleen zelf bewuster wordt, maar ook je klanten meeneemt in het traject.

Bij CSU stellen we onszelf continu de vraag: ‘hoe maken we morgen duurzamer dan vandaag?’ De enige manier waarop we dat kunnen, is door met leveranciers, klanten én collega’s te werken die daar hetzelfde over denken. Duurzaamheid moet in de kern van het bedrijf zitten en wij zijn er trots op dat het in ons DNA zit. Dat komt doordat we continu de waarde van verduurzaming concreet maken. Als we afval scheiden: ‘wat levert dat op? Hoeveel papier recyclen we elk jaar?’ Maar als we medewerkers een douchetimer opsturen, communiceren we heel duidelijk wat het oplevert als iedereen wat korter zou douchen. Op die manier inspireren we iedereen én elkaar, zodat ‘duurzaamheid’ als thema een sneeuwbal is die steeds harder gaat rollen.”

Benchmarkonderzoek

Benieuwd waar u staat op het gebied van duurzaamheid? Doe dan mee aan de vierde editie van het Nationale Benchmarkonderzoek Facilitaire Innovatie 2022. De resultaten van dit onderzoek helpen om de volgende stap te zetten in de vernieuwing van facility management binnen uw organisatie.

Dit artikel is gesponsord door CSU