Laat werkomgeving aansluiten bij behoeften medewerkers 

Laat werkomgeving aansluiten bij behoeften medewerkers 

Met de opkomst van hybride werken, hebben werkgevers er een taak bij gekregen. Naast een aantrekkelijk kantoor neerzetten dat medewerkers naar kantoor lokt en voorziet in hun behoefte, moeten ze ook faciliteiten bieden voor een gezonde, aangename werkplek. Zowel thuis als op de zaak. Flexibel werken kan namelijk een baan aantrekkelijk maken. Zeker wanneer daar extra diensten aan zijn gekoppeld, zoals schoonmaak thuis of cateringservices op kantoor.

Bedrijven trekken tegenwoordig alle registers los om personeel te werven. Dit varieert van het aanbieden van sportabonnementen en goede opleidingsmogelijkheden tot aan de mogelijkheid om extra vrije tijd te kopen, gezellige borrels en bedrijfsuitjes.
Maar je kunt een baan ook aantrekkelijk maken door het in een andere hoek te zoeken: uitstekende faciliteiten rondom de werkplek, zowel thuis als op kantoor.

Werken in een fris huis

Een goed voorbeeld daarvan is Zizo, een professionele “gemaksdienst voor een fris en welkom thuis”, zoals John van Hoof, voorzitter Raad van Bestuur van grote broer CSU, het bedrijf zelf introduceerde. Een uitkomst voor werknemers, waarbij door het hybride weken privé en thuis steeds meer door elkaar lopen.
Zizo kan kunnen allerlei taken overnemen, zodat de werknemer zich intussen kan focussen op het eigen werk. En dat kan van alles zijn. Van schoonmaken, wassen en strijken tot aan ramen wassen, tuinonderhoud en digitale hulp.
Facilicom biedt een soortgelijk concept: Facilicom@Home in drie varianten, met opties voor onder meer schoonmaak, health coaching, connectiviteit van de (IT)-apparatuur, aandacht voor ergonomie en zelfs opvang van kinderen en/of huisdieren.

Gelukkige medewerker

Uit een onderzoek van Markteffect, gehouden in opdracht van Zizo, blijkt dat een kwart van de respondenten vindt dat huis ‘minder vaak op orde’ is door het thuiswerken.
Jessica Laurense, algemeen manager bij Zizo schreef hierover: “Mensen wiens huis op orde is, kunnen hun laptop sluiten en hun vrije tijd in duiken. Dat levert je als werkgever een betere medewerker op, maar veel belangrijker: je krijgt een meer gelukkige medewerker. Iemand die met plezier voor je werkt en blijft werken, omdat hij secundaire arbeidsvoorwaarden heeft die passen bij de tijd van nu.”

Dergelijke gemaksdiensten kunnen het verschil maken in de jacht op personeel, zo gaf Van Hoof ook aan in een interview met het Financieele Dagblad. “Dat levert die bedrijven een belangrijk voordeel op in hun zoektocht naar nieuw personeel. Ik verwacht veel van bedrijven in de ICT en techniek die grote moeite hebben om hoogopgeleide medewerkers te werven.”

Mensen wiens huis op orde is, kunnen hun laptop sluiten en hun vrije tijd in duiken”

Goed werkgeverschap

Bij het wekken van interesse van potentiële medewerkers, willen bedrijven – natuurlijk - laten zien dat zij goede werkgevers zijn.
Effectory maakt jaarlijks een lijst bekend met de beste werkgevers van Nederland en daarbuiten, op basis van een onderzoek onder ruim een miljoen werknemers. Als meetinstrument wordt een ESG-scan gebruikt. ESG staat daarbij voor Environment, Social en Governance. Met de scan kunnen organisaties zes verschillende facetten meten die de mate van goed werkgeverschap aangeven. Het gaat om:

  • duurzame gezondheid en veiligheid;
  • diversiteit en inclusie;
  • eerlijke lonen en behoud van personeel;
  • duurzame cultuur en innovatie;
  • goed ondernemingsbestuur; en
  • vertrouwen en toon van de top.

Kort door de bocht komt het erop neer dat medewerkers een goed loon krijgen, op veilige, gezonde wijze kunnen werken, dat er sprake van vertrouwen is en dat de (technische) voorwaarden om te kunnen werken op orde zijn.

Secundaire arbeidsvoorwaarden

Maar de meerwaarde zit zeker ook in die secundaire arbeidsvoorwaarden. Denk aan een dertiende maand, een bedrijfsrestaurant, een bonus, kinderopvang, een leer- en ontwikkelingsbudget en een thuiswerkvergoeding.

Uit het jaarlijks onderzoek van het Benefits Benchmark Report van HR-bedrijven, YourCampus, Figures en 7people, blijkt dat bedrijven secundaire arbeidsvoorwaarden naar eigen zeggen voornamelijk inzetten om personeel aan te trekken en te behouden.
Daarnaast gebruikt zo’n zeven op de tien bedrijven de secundaire arbeidsvoorwaarden om de betrokkenheid en productiviteit van medewerkers te stimuleren. Het merendeel van de bedrijven wil er het welzijn van het personeel mee vergroten.

Vitaliteit en gezondheid

Pasgeleden verscheen de tiende uitgave van het Facility & Workplace Management marktonderzoek dat is uitgevoerd door TwynstraGudde, in samenwerking met beroepsvereniging Facility Management Nederland. In het rapport staat dat in de afgelopen jaren in kantoren een enorme inhaalslag is gemaakt rond het thema vitaliteit en gezondheid.

Er wordt een mooi voorbeeld genoemd van Diergaarde Blijdorp, dat zonder overleg uitsluitend nog vegetarisch eten in het restaurant ging serveren.
“Het duurde enige tijd voor het iemand opviel en het leidde niet tot klachten. Investeren in vitaliteit en gezondheid is de laatste jaren vanzelfsprekend geworden. Je kunt gerust zeggen dat de meeste kantoren tegenwoordig gezond zijn. We hebben ergonomische werkplekken. Gezonde catering is de norm. Lunchwandelen is gewoon. Traplopen wordt bevorderd. Er is veel aandacht voor groen, licht, geluid (stilte) en verse lucht. Vitaliteit en gezondheid was lange tijd een prioritair thema voor FM. Nu blijft het een prioritair thema voor FM, HR en ICT gezamenlijk.”

Niet in beton gegoten

Werk moet aansluiten bij de behoefte van de medewerker. Dus de werkplekken ook. Of dat nu thuis of op kantoor is. De facilitair manager kan aan de medewerker zelf vragen wat zijn behoeftes zijn middels een medewerkersonderzoek, maar ook samen met ICT en HR optrekken om pilots te doen. Welke diensten slaan wel en niet aan? Hebben we nog wel een bedrijfsrestaurant nodig als medewerkers meer zitten te wachten op grab and go? Als we vinden dat het kantoor meer een ontmoetingsruimte moet zijn, hoe zorgen we er dan voor dat collega’s onderling echt de connectie kunnen maken? Of zich kunnen focussen op het uitwerken van iets als iedereen aanwezig is op kantoor?
Kortom, de werkplek en haar diensten zijn niet in beton gegoten. Integendeel. En dus moeten ook facilitaire diensten mee met deze tijd. Dat betekent eigenlijk meer flexibel zijn dan ooit. Waar ze ook worden aangeboden. Thuis of op de zaak.

Dit artikel is geschreven door Bianca Faber, freelance redacteur voor Facto.

Lees ook: