Hoe kijken jullie terug op 2020?
“Het is voor iedereen een enorm intensief jaar geweest waarin kapiteins opstaan en de organisatie moeten leiden door de storm. Daarmee kunnen ze laten zien wat ze werkelijk waard zijn, met de wind mee zeilen kan iedereen. Ik ben tevreden over onze leiders. We hadden een redelijke flexibele schil en zijn direct met alle interne betrokkenen aan tafel gaan zitten om de route te bepalen om de kosten dekkend te houden, winst redelijkerwijs te borgen en flexibel te blijven richting onze opdrachtgevers. Hierna volgde vele gesprekken met opdrachtgevers om begrip te krijgen voor de situatie en samen op zoek te gaan zoeken naar mogelijkheden om te besparen en de loonbetalingen met omzet te borgen. Dit hebben we lang kunnen volhouden met een goed resultaat tot gevolg. Dit ging tegen alle verwachtingen in. We hebben zelfs een grote bedrijfsovername van Mommers Schoonmaak kunnen realiseren voor Romaro Schoonmaakgroep. Wij hebben nauwelijks werkzaamheden voor hotels en minimale activiteiten in evenementen, sportverenigingen en horeca waar direct de grote klappen zijn gevallen. Dit was op dat moment een zege. We hebben daardoor geen enkele steun nodig gehad.”
Wat is jullie verwachting voor de rest van 2021 en daarna?
“Grotere opdrachtgevers hebben het tijdelijke thuiswerk nu al ingeruild voor permanent minder schoonmaak, maar komen hier te zijner tijd wel op terug. Hier zien we een curve met een dal die weer langzaam zal stijgen. Mensen zijn gewoontedieren en kruipen weer naar elkaar toe. Onderschat hierin niet hoe groot de wil van mensen is om anderen te ontmoeten. Wel gaat dit jaar de ondersteuning vanuit de overheid wegvallen en dan zullen er bedrijven omvallen. Uiteraard zeer vervelend voor deze bedrijven, maar het zorgt mogelijkerwijs wel voor een stukje werkgelegenheid in de zeer krappe arbeidsmarkt. Het advies is om het betalingsgedrag van je klanten goed in de gaten te houden.”
Hoe rooskleurig of somber zien jullie de toekomst in?
“Vertrouwen hebben we zeker wel en we gaan kansen benutten binnen de huidige kernactiviteiten, want er zal werk genoeg zal blijven in een opbouwende economie. Het arbeidspotentieel is wel in het geding en dat ziet er nu even somber uit. De grote vergrijzing is ook te merken in de schoonmaakbranche dus moeten we weer de focus leggen op de schoolverlaters. We moeten die groep mensen laten zien welke doorgroeimogelijkheden er binnen onze branche zijn. We doen er alles aan om goede mensen te behouden en aan ons te binden door opleiding, ontwikkeling en goede zorg. Schoonmaak zal nodig blijven en het bewust zijn op de hygiëne word een steeds belangrijker onderdeel van de schoonmaak.”
“We moeten wel uitkijken dat we niet te hoog willen inzetten bij volgende cao-onderhandelingen en enorme verhogingen voor onze kiezen krijgen. De branche betaalt de mensen heel goed en heeft echte doorgroeimogelijkheden ter beschikking. Maar nu de economie volgens de cijfers goed draait moeten we niet vergeten dat er nog veel pijn zit onder de opdrachtgevers naar aanleiding van Covid-19. Daardoor het doorrekenen van een te hoge indexatie een negatieve invloed hebben op de werkdruk. De klant vraagt om het anders op te lossen, maar wil geen concessies doen in de kwaliteit. Dit moeten we voorkomen en er zo voor zorgen dat het aan alle kanten redelijk blijft.”
Je moet vooral datgene blijven doen waar je al sterk in bent
Heeft de coronacrisis volgens jullie een blijvend effect op de schoonmaakbranche?
“Lastig om dit nu al te bepalen. Wel is er een verandering die nog een aantal jaar merkbaar is. Maar zoals al aangegeven: de economie draait weer, we zijn gewoontedieren en we blijven bouwen. Schoonmaak is altijd nodig.”
In welke nieuwe dienstverlening zien jullie eventueel kansen?
“Vooral datgene blijven doen waar je al sterk in bent, oftewel onze kernactiviteiten. Er zitten daarin genoeg mogelijkheden voor totaalonderhoud van alle gebouwen, fabrieken en bedrijfsterreinen.”
Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van duurzaamheid?
“Vooral voor jezelf bewust worden en erin geloven dat je echt het verschil kunt maken. Stop ermee om dit te zien als verkooppraatje en ga het gewoon doen. Straal dit uit naar iedereen om je heen; collega’s, leveranciers, en opdrachtgevers. Wij hebben met elkaar besloten dat wij binnen Romaro Schoonmaakgroep staan voor ‘met elkaar een bijdrage leveren aan een gezondere planeet’. Onze visie: ‘wij leveren duurzaam en dynamisch diensten op een menselijke en professionele wijze met als doel het verbeteren van de leefomgeving’. Deze kernwaarde voel je nu binnen alles wat we doen en is integraal opgenomen binnen onze handboeken. De uitdaging zit dus vooral bij onszelf en dat levert ons een goed gevoel op. Als je meer wilt weten, kom dan gerust langs!”
Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van digitalisering?
“Meten is weten en fouten voorkomen door alle gegevens direct op de juiste plaats te bewaren en ter beschikking te hebben is de enige manier om echt efficiënt te werken. Dit traject zijn wij al heel lang geleden ingegaan en helpt in de verdere ontwikkeling. Hierin zullen we altijd blijven investeren.”