Interclean Amsterdam Online sluit af met een blik in de toekomst

Interclean Amsterdam Online sluit af met een blik in de toekomst

Tijdens de laatste dag van de Interclean Amsterdam Online werd vooruitgekeken naar de toekomst. Ten eerste natuurlijk naar wat we kunnen verwachten van de fysieke schoonmaakbeurs in november. Maar ook naar de blijvende impact van het coronavirus op de schoonmaakbranche. Volg Service Management op LinkedIn:

Robert Stelling, beursmanager Interclean bij RAI Amsterdam, maakte de online aanwezigen warm voor de Interclean Amsterdam 2020 in november. Wat kunnen we allemaal verwachten?

Robotisering, data en duurzaamheid

Tijdens de beurs staan drie overkoepelende schoonmaaktrends centraal: duurzaamheid, robotisering en data. Die thema’s komen zowel terug in het contentprogramma, als heel concreet op de beursvloer. Zo komt thema robotisering  tot uiting in de vorm van de Robot Arena, die nu voor de derde keer op rij in het Innovation Lab te vinden is. Ook het thema duurzaamheid komt heel concreet tot leven, onder meer in het Zero Waste Dome, te vinden in het Innovation Lab. Tijdens de vorige editie werd in de workshop Anatomy of the Waste Bin onderscheid gemaakt tussen grondstoffen en daadwerkelijk restafval. Nu gaat dat een stap verder: welke nieuwe producten kunnen we maken van restafval? In samenwerking met de Zero Waste Foundation en een aantal Nederlandse start-ups worden er laagdrempelige oplossingen aangeboden.

Healthcare Cleaning Forum

Naast de drie overkoepelende thema’s is er natuurlijk nog veel meer te zien, te horen, te beleven, te leren en te ervaren op de Interclean. Zo komt ook het Healthcare Cleaning Forum terug. Het Forum heeft als doel een brug te slaan tussen de medische wereld van infectiepreventie en de facility managers van ziekenhuizen, om gezamenlijk de standaard te bepalen. Zodat de twee verschillende disciplines kunnen samenwerken aan een betere wereld. Tijdens de online Interclean kregen we al een klein voorproefje.

Verder keert de Interclean Stage terug, waar trendsetters uit de schoonmaakbranche hun innovaties delen met het publiek. Ook faciliteert de Interclean een Global Associations Meeting, waarbij internationale brancheverenigingen met elkaar in gesprek gaan over de kansen en uitdagingen voor de schoonmaaksector.

Facility Inspiration Event

Ook het Facility Inspiration Event, georganiseerd in samenwerking met Atir, komt in een nieuw jasje weer terug naar de beurs. Waar het event de vorige keer slechts één dag besloeg, duurt het nu drie dagen. Anna Casemier, managing partner van Atir, lichte tijdens de webinar een tipje van de sluier over wat de professionals uit de facility en hospitality branche kunnen verwachten: “Elke dag begint het programma met een netwerklunch, gevolgd door een seminar programma met een keynote speaker. Zo spreekt trendwatcher Richard van Hooijkdonk over de toekomst van warehouse and logistics. Daarna volgt een inspirerende business case van verschillende gerespecteerde bedrijven.” Ook worden er concrete oplossingen vanuit het Zero Waste Dome gepresenteerd.

De doelgroep is dit jaar opgesplitst in drie verschillende segmenten. Ieder segment met een eigen dag. Casemier: “Dat hebben we gedaan om ervoor te zorgen dat gelijkgestemden elkaar nog beter kunnen vinden. Zo kunnen ze ervaringen uitwisselen en van elkaar leren.” De verdeling is als volgt:

Dag 1: Warehouse and Logistics
Dag 2: Leisure, Retail and Petrol
Dag 3: Corporate and Real estate

De invloed van het onbewuste

Ook zal Josefien ten Have van Consumatics het podium beklimmen tijdens het Facility Inspiration Event. Zij is neuromarketing specialist en neemt de facility managers mee in de invloed van het onbewuste op beleving. Tijdens de webinar legde ze dat kort uit en kwam alvast met wat tips. “Gasten direct vragen naar hoe zij een facility omgeving ervaren hebben, is vrijwel zinloos. Mensen doen namelijk niet wat ze zeggen, en zeggen niet wat ze doen. Dat komt doordat 95 procent van wat we doen, voelen en denken onbewust gebeurt. Mensen kunnen dus niet goed onder woorden brengen hoe zij een omgeving of gebeurtenis ervaren.” En daar komt neuromarketing om de hoek kijken. Want door het brein te begrijpen, kun je het gedrag van mensen voorspellen.

Omgeving aanpassen om gedrag te sturen

Ten Have komt met actuele en relevante voorbeelden. “Door gebruik te maken van neuromarketing principes, kun je ervoor zorgen dat de noodzakelijke maatregelen tegen het coronavirus beter worden nageleefd. Door kleine aanpassingen in de omgeving te doen, zullen mensen zich automatisch op de gewenste manier gedragen. Zo kunnen uitgetekende lijnen of voetstappen op de grond ervoor zorgen dat mensen afstand houden van elkaar. Ook willen mensen zich graag veilig voelen in jouw gebouw. Overweeg om geuren in te zetten die positieve gevoelens opwekken, zodat je bezoekers zich beter op hun gemak voelen. Zo is van lavendelgeur bewezen dat dat geluksgevoelens oproept.”


LEESTIP: Hoe gedragsbeïnvloeding kan zorgen voor minder zwerfafval


Visuele en retorische boodschappen herhalen

Ten Hove kwam nog met één laatste, belangrijke, praktische tip. “We weten inmiddels allemaal dat regelmatig handen wassen zorgt voor een verminderde kans op besmetting met het coronavirus. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw gebouwgebruikers en gasten dit ook echt doen? Het blijkt dat wanneer je mensen herhaaldelijk blootstelt aan een bepaalde boodschap, ze dat beter onthouden. Zorg ervoor dat mensen op verschillende plaatsen in het gebouw visuele herinneringen zien. Het beste is om dat in de vorm van een retorische vraag te zetten. Dus: heb je je handen vandaag al gewassen? Op die manier is het het meest overtuigend.”

Cobotica: robot en schoonmaker werken zij aan zij

Vervolgens kwam exposant Nils van der Zijl, van Softbank Robotics en ICE Benelux, aan het woord. Hij presenteerde een onderzoek waaruit blijkt dat het merendeel van de facility en schoonmaakprofessionals tegenwoordig worstelt met prijsdruk, productiviteit en tegenvallende prestaties van innovaties. Het coronavirus legt nog eens extra druk op hun schouders. De oplossing volgens Van der Zijl? Cobotica. “Bij cobotica draait het om de samenwerking tussen robot en medewerker. De robots voeren dan het zware, repetitieve werk uit. Daardoor houdt de schoonmaker tijd over voor andere werkzaamheden.” Van der Zijl stelt dat het tot wel twee uur extra schoonmaaktijd kan opleveren. Belangrijk om hierbij te onthouden is dat cobotica draait om de samenwerking. “De cobot werkt náást de schoonmaker. Niet in plaats van. Die samenwerking zorgt voor het succes.”


LEESTIP: Hoe cobotica de FM en schoonmaakindustrie kan veranderen


Naast dat cobotics zorgt voor een hogere productiviteit, kan het volgens Van der Zijl ook een oplossing bieden tegen de krappe arbeidsmarkt. “De hele branche worstelt met het aantrekken van nieuw talent. Cobotica kan daarbij helpen. Mede doordat de cobots het zware en repetitieve werk uit handen nemen, waardoor het schoonmaakwerk leuker wordt en meer voldoening geeft.”

Afgerekend op hygiëne

Als laatste kwam Hazel Wenzel van exposant Tork aan het woord. Zij vertelde op welke manier de coronapandemie de standaarden in hygiëne verandert. Zo wordt hygiëne nu een belangrijke pijler voor bedrijven, doordat bezoekers een bepaalde verwachting op het gebied van hygiëne hebben. Niet alleen verwachten ze een schone omgeving, ook verwachten zij toegang tot handhygiënemiddelen en willen ze weten wat het bedrijf allemaal doet om de hygiëne te waarborgen. Als een bedrijf niet aan de standaard voldoet, worden ze daarop afgerekend. Uit onderzoek van Essity blijkt dat 66 procent van de mensen zich vanwege corona onveilig voelt bij bedrijven met onhygiënische toiletruimten.

Datagestuurde schoonmaak wordt belangrijker

Ook zorgt het coronavirus voor een nieuwe standaard in aanraking. Zo zal er steeds meer behoefte komen aan kranen en dispensers die werken op sensor, in plaats van op aanraking. Ook moet erover nagedacht worden hoe schoonmakers hun werk kunnen doen waarbij ze alleen nog oppervlakken hoeven aan te raken als dat echt nodig is. Wenzel voorspelt dan ook een stijging in datagestuurde schoonmaak, waarbij er alleen wordt schoonmaakt daar waar dat nodig is. Op die manier kan beter worden gestuurd op bezoekersstromen in gebouwen. Zo kunnen schoonmakers ook in high-traffic locaties veilig hun werk doen, zonder onnodige aanrakingen.

De webinar en daarmee de Interclean Amsterdam Online werden in samenwerking met Service Management op een leuke en luchtige manier afgesloten met een schoonmaakquiz.

Lees meer over de Interclean Amsterdam Online: