CSU maakt jongeren bewust van hun uitgavenpatroon: denk in uuro's

CSU maakt jongeren bewust van hun uitgavenpatroon: denk in uuro's

Veel jongeren vinden het moeilijk om de verleidingen van (online) aankopen te weerstaan. Ze krijgen daardoor steeds vaker te maken met financiële problemen. Daarom zijn alle Brainport partners, waaronder CSU, een campagne gestart: Denk niet in euro's, maar uuro's. Opvallende prijskaartjes laten duidelijk zien hoeveel uren jongeren moeten werken voor hun uitgaven. Op deze manier willen de partners jongeren wakker schudden en ze bewuster laten omgaan met (de waarde van) geld.

De campagne is specifiek gericht op jongeren en hun ouders. Het doel is om het onderwerp schulden bespreekbaar te maken. Dit gebeurt door aan allerlei producten opvallende prijskaartjes te hangen, onder meer in de PSV fanstores, die zichtbaar maken hoeveel moeite je voor iets moet doen voordat je het kunt kopen. Aan een nieuwe mobiele telefoon die normaal 1100 euro kost, hangt nu bijvoorbeeld een kaartje waarop staat dat het apparaat 118 uuro’s schoonmaken kost.

Daarnaast is er een bewustwordingstour op scholen waarbij de Brainport partners een rol spelen: ASML, CSU, UUMBO, Philips, Swinkels Faily Brewers, VDL Groep en PSV. ‘Geldbazen’ van de betrokken partijen gaan hierbij met jongeren in gesprek. Zij proberen jongeren opnieuw bewust te maken van de waarde van geld. Zowel scholen als maagschappelijke organisaties geven aan dat jongeren een kwetsbare groep is die te maken heeft met een groeiende aantal verleidingen om geld uit te geven. Vooral digitaal geld vloeit makkelijk weg.

Solliciteren op banen

Op www.brainporteindhoven.com/moneywise worden relevante spaar- en uitgaventips gedeeld en wordt het gesprek in huis gestimuleerd. De Brainport partners bieden bovendien via de campagnepagina ook leuke bijbanen aan waarop de jongeren kunnen solliciteren.

Lees ook: