Van schoonmaakklusjes tot eigen bedrijf: hoe de 20-jarige Thirza Mac Donald Spotlezz oprichtte

Van schoonmaakklusjes tot eigen bedrijf: hoe de 20-jarige Thirza Mac Donald Spotlezz oprichtte

Wat begon als een simpele schoonmaakklus tijdens de coronapandemie, groeide uit tot een officieel schoonmaakbedrijf met meerdere klanten en medewerkers. Thirza Mac Donald bewijst als oprichter van schoonmaakbedrijf Spotlezz dat ondernemerschap geen leeftijd kent. Ze vertelt over haar doelen, uitdagingen en haar visie op de toekomst van de schoonmaakbranche: 'Ik zag dat het anders kon in de schoonmaakbranche.'

‘Ik ben in december 2022 officieel begonnen, toen was ik achttien. Dus ik doe dit nu al dik twee jaar,’ vertelt ze. De start was allesbehalve traditioneel. Tijdens corona had ze geen school, wel een bijbaan en een hoofd vol ideeën. ‘Ik dacht: ik kan toch niet níét gaan werken. Dat was heel dramatisch in mijn hoofd. Ik weet niet waarom. Ik had geen geld nodig, maar het voelde belangrijk.’

Schoonmaken bij iemand thuis

Via een toevallige connectie begon Mac Donald met schoonmaken bij iemand thuis en merkte al snel dat ze er meer mee kon. ‘Ik verdiende meer dan bij mijn bijbaan. En ik dacht: als ik het hier kan doen, dan kan ik het overal doen.’ Ze plaatste een bericht in een buurtgroep, kreeg veel reacties en ging aan de slag. Tegelijkertijd haalde ze haar havo-diploma. ‘Ik was toen zeventien. Toen dacht ik: wat ga ik nu doen? School vond ik altijd leuk. Het ging me ook makkelijk af. Mijn mentor tipte me de AD Ondernemer-opleiding op Windesheim, van twee jaar. Ik dacht: prima, dat kan ik combineren met mijn bedrijf opzetten.’

Het bedrijf? Dat bestond toen nog niet echt. Maar de drive om er iets van te maken was er wel. ‘Ik vond het heerlijk dat ik alles zelf kon indelen. Ik verdiende lekker en ik kon mijn eigen koers bepalen.’

Van zzp'er naar ondernemer

Tijdens haar studie moest ze opdrachten doen waar ze niet veel energie van kreeg, zoals groepsprojecten. ‘Ik wilde gewoon ondernemen.’ Ze schreef zich in bij de Kamer van Koophandel en kwam via via bij een schoonmaakbedrijf terecht. Ze werkte een tijdje mee als onderaannemer. ‘Een hele fijne samenwerking, maar ik merkte dat het niet helemaal aansloot bij hoe ik het zelf voor me zag. Ik zag dat het anders kon in de schoonmaakbranche.’

Ondertussen haalde ze haar schoonmaakdiploma en liep ze mee bij grote organisaties als CSU en Vebego, toen nog Hago. ‘Ik wilde vooral zien hoe het eraan toe ging op de vloer. Ik weet niet of de grote bazen dat weten, maar de mensen op locatie vonden het prima. Die dachten: we helpen haar wel.’

Vol voor eigen klanten

Uiteindelijk stopte ze als zzp’er en ging vol voor eigen klanten. ‘Ik dacht: als je je inschrijft bij de KvK, dan komen klanten vanzelf. Dat is echt niet waar.’ Ze trok langs bedrijventerreinen en belde ‘gewoon’ aan bij bedrijven. ‘De eerste keer kreeg ik zoveel nee’s. Ik wilde echt huilend naar huis. Maar ondernemers om me heen zeiden: je moet gewoon doorgaan. En dat heb ik gedaan.’

De eerste keer kreeg ik zoveel nee’s. Ik wilde echt huilend naar huis. ”

Rust in de reiniging

Waarom juist schoonmaak? ‘Ik werd er rustig van. Dat klinkt raar, maar ik heb heel veel energie. Tijdens het schoonmaken leek het alsof alles op z’n plaats viel. En ik vond het heerlijk als mensen dan thuiskwamen en dachten: ‘oh lekker, het is weer gefikst'.' Inmiddels is Spotlezz gegroeid tot een team van zeven à acht mensen, met vijftig tot zestig bedrijven als klant. ‘Sinds dit jaar hebben we echt grote projecten gekregen. Dat is heel tof.’ Ze bemoeit zich nog steeds met de start van nieuwe projecten. ‘Ik maak niet meer zelf schoon, behalve bij de opstart. Dan wil ik erbij zijn. Dat vind ik belangrijk.’

Hospitality in de zakelijke schoonmaak

De zakelijke schoonmaakbranche kende ze eerst niet, maar haar aanpak heeft een duidelijke visie: ‘Ik probeer in elk pand een gevoel te creëren. Mooie plekken inspireren me. Zelfs bij verouderde panden kun je met details verschil maken. Alleen al spinrag weghalen doet zoveel.’ Ze stuurt haar team op details aan: ‘Denk aan stoel- en tafelpoten afnemen. Dat maakt een geheel. En ik geef altijd mee: hoe zou jij het willen zien als je zelf binnenkomt?’

Een bijzondere innovatie waar ze aan werkt? Geurbeleving. ‘Dat je een specifieke geur ruikt als we zijn geweest. Net als in hotels. Dat geeft rust en herkenning. Dat lijkt me zo gaaf.’

Jong zijn in een volwassen branche

Toch is jong zijn in een volwassen branche niet altijd makkelijk. ‘Bij acquisitie denken mensen vaak dat ik een stagiair ben. Of net ben aangenomen als accountmanager. Maar als je eenmaal binnen bent, vinden ze het wel tof.’

Toen ze zich inschreef bij de KvK, was ze bloednerveus. ‘Ik kon die nacht niet slapen. Ik dacht: nu moet ik ook echt gaan doen wat ik in m’n hoofd had.’ Hetzelfde gold voor het aannemen van de eerste medewerker: ‘Ik dacht: kan het wel? Maar het kon gewoon en uiteindelijk zit je lekker in je rol.’

Ondernemen is ook een perfecte rol voor Mac Donald: ‘Het betekent voor mij een stukje vrijheid. Daar zit geen leeftijd aan. Of je nou achttien of veertig jaar oud bent.’

Kansen en uitdagingen: technologie, duurzaamheid en zichtbaarheid

Ze ziet volop kansen voor Spotlezz. In Almere, waar nog veel wordt gebouwd, maar ook in Amsterdam. En in de branche zelf. ‘Het is een verouderde branche. Veel ondernemers zijn ouder. Ze doen het al lang op een bepaalde manier en blijven het zo doen.’ Daarin ziet ze juist kansen. ‘Ik denk dat het tijd is voor vernieuwing en ik zie ook dat mensen dat willen.’

Mac Donald is zichtbaar, vooral online. Ook dat ziet ze als een kans: ‘Ik plaats veel op LinkedIn. Neem mensen mee in de journey van iets kleins naar iets groots. Maar ik wil het nog verder trekken. Mensen echt laten zien hoe het gaat. Ook de tegenslagen die niemand ziet.’

Robots worden slimmer

Technologie is een belangrijke trend die ze ziet in de branche. ‘Je hoort er veel over: technologie. Wij doen nog niet veel met robots, maar je ziet die steeds slimmer en handiger worden. Toch denk ik dat je nog altijd mensen nodig blijft hebben.’

Duurzaamheid staat ook hoog op de prioriteitenlijst van Mac Donald: ‘Ik vind dat een interessant onderwerp. Toen ik net begon heb ik veel artikelen gelezen. Bijvoorbeeld over een schoonmaker die een vingertopje miste door zuren in de schoonmaakmiddelen. Toen dacht ik, er moeten toch alternatieven zijn? Ik maakte ooit ook schoon bij vegan mensen, alles bij hen was milieuvriendelijk. Dat heeft me geïnspireerd. Ik denk dat je je werk gemakkelijk kan aanpassen en iets goeds kan doen.’

Inspiratie voor jonge ondernemers

Wat ze meegeeft aan jonge ondernemers: ‘Niet te veel nadenken, gewoon doen. En vooral: niet opgeven.’ Haar grootste succes tot nu toe? ‘Dat ik nooit opgeef. Hoe zwaar het ook is, hoe weinig slaap je ook hebt, ik ga door. Dat is misschien wel het grootste succes.’