Waarom dagschoonmaak veel beter werkt

Waarom dagschoonmaak veel beter werkt

Van oudsher is de schoonmaak een professie die het daglicht niet lijkt te kunnen verdragen. Schoonmakers doen hun werk nog steeds vaak aan de randen van de dag of van de nacht. Dat kan en moet anders, vindt schoonmaakbedrijf hectas Facility Services. Want dagschoonmaak heeft alleen maar voordelen voor alle betrokkenen. Hectas haalt schoonmaak uit de anonimiteit

Bij schoonmaakbedrijf hectas Facility Services is de mens een bepalende factor; schoonmakers zorgen ervoor dat mensen in een schone en hygiënisch veilige omgeving hun werk kunnen doen. "Des te vreemder is het", begint commercieel directeur Hemradj Badloe, "dat we schoonmakers nog steeds hun werk in de avonduren laten doen".

Weinig flexibiliteit

Dat schoonmakers vooral ’s avonds, na sluiting van het bedrijf of kantoor aan de slag gaan, is traditioneel zo gegroeid. Vaak was het een kleine bijbaan, of hooguit een parttime job. Daarnaast was het traditionele kantoorconcept erop ingericht dat medewerkers tussen 09.00 en 17.00 uur aan het werk waren in hun kantoortjes, en daarna kwamen de schoonmakers. "Destijds was er tussen de white collars en de blue collars een strikte scheiding", weet Badloe.

"De enige eis die opdrachtgevers hadden, was dat het gebouw schoon moest zijn. De werkzaamheden die daartoe leidden, moesten vooral onzichtbaar zijn. En in veel gevallen gaat dat dus nog steeds zo: schoonmakers komen het pand in om vijf uur, en om acht uur draait de beveiliging het gebouw op slot. Elke dag weer. De inzet van de schoonmaak is dagelijks hetzelfde en het resultaat is dus ook steeds hetzelfde. Flexibiliteit ontbreekt, er is weinig ruimte om eens wat extra’s te doen, of om in te spelen op de actualiteit. Als er ’s ochtends een ‘ongelukje’ gebeurt, waarbij rommel of viezigheid ontstaat, dan ligt dat er de hele dag."

Schoon op maat

Deurklinken of wc’s kun je niet alleen even na vijven doen...

Bij bedrijven en organisaties die kiezen voor dagschoonmaak is die flexibiliteit er wél.  "We zorgen dan nog steeds voor een schoon gebouw, en maken daarnaast schoon op maat. We doen wat nodig is, op het moment dat het nodig is. Dit past bij het veranderende gebruik dat van gebouwen wordt gemaakt. In coronatijd hebben we ontdekt dat we niet allemaal altijd op kantoor hoeven te zijn. Ook als er minder mensen in het gebouw zijn, blijven bepaalde schoonmaakwerkzaamheden altijd nodig: je wilt frisse toiletten, een uitnodigende entree, schone en veilige contactoppervlakken. Extra schoonmaak is juist nodig, de hele dag door. Deurklinken of wc’s kun je niet alleen even na vijven doen!"

Lees ook: Corona: 'Minder bezetting betekent niet minder schoonmaak'

Schoonmaker met een naam

Organisaties die de keuze maken voor dagschoonmaak, trekken de schoonmaker uit de anonimiteit. "Hij of zij wordt onderdeel van de bedrijfsvoering. De medewerker die zorgt voor een frisse werkomgeving, wordt een collega, krijgt een naam. Opdrachtgevers weten wie er in hun gebouw loopt. Bovendien wordt een baan in de schoonmaak nu ook meer bereikbaar voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Die kunnen we vaak niet zelfstandig ’s avonds inzetten op een afgelegen bedrijventerrein."

Lees ook: Taakdifferentiatie in de schoonmaak: zo pakt hectas het aan

Drie pleidooien voor dagschoonmaak uit de praktijk

Ruud Letschert, rayonmanager hectas Facility Services: "Bij ziekte en afwezigheid is het bij dagschoonmaak een stuk makkelijker om vervanging te vinden en de relatie met de klant is veel beter."

Mohamed Soto, schoonmaakmedewerker hectas Facility Services, werkzaam bij Medux in Utrecht: "Schoonmaken is hard werken, maar ik doe het met veel plezier en ga graag naar mijn werk. Bij dagschoonmaak kun je ook een gezellig praatje maken met een tevreden klant. Ik vind het fijn om de interactie met de mensen in mijn pand te hebben."

Ina van Ek, ASG school Samenspel: "Het fijne aan dagschoonmaak vind ik dat ik weet wie de schoonmaker is die mijn scholen schoonmaakt. Ik heb dagelijks even contact met de schoonmaker en kan goed overleggen over wat wij graag willen."

Hoger serviceniveau

Geeft het geen overlast voor medewerkers als er overdag schoongemaakt wordt? "Nee", zegt Badloe. "Het ‘storende’ stofzuigen van een gemiddelde kantoorruimte duurt maar een paar minuten per week. Daar staat tegenover dat dagschoonmaak leidt tot een hoger serviceniveau, en klanttevredenheid neemt toe; die stijgt gemiddeld van een 7 naar een 8. Bovendien: technici die een leiding leggen, of een wand schilderen, voeren deze werkzaamheden toch ook niet ’s avonds uit?"

Sociaal aspect

Dagschoonmaak leidt ertoe dat een collega die deel uitmaakt van het team, zorgt voor een voortdurend frisse en schone werkomgeving. Daarnaast wil Badloe nóg een sociaal aspect benoemen. "Onze medewerkers vergrijzen, hun gemiddelde leeftijd is 50-plus. Zij hebben een gezin te onderhouden, en de schoonmaak is vaak hun hoofdinkomen geworden. Sommigen hebben meerdere werkgevers om voldoende inkomen te vergaren. Zij hebben dus ook verschillende managers, verschillende werkmethoden, reistijd van de ene naar de andere locatie. Dat is echt voor niemand goed! Als we mensen in de dagschoonmaak plaatsen, lossen we het probleem van de versnipperde werkzaamheden en meerdere werkgevers op. Zo zorgen we ervoor dat mensen in het spitsuur van de dag gewoon thuis kunnen zijn bij hun gezin. Dat is wel zo sociaal, toch?"

Appèl op leidinggevend Nederland

Vooral het op tijd thuis kunnen zijn, is belangrijk, zegt Badloe, terwijl hij een appèl doet op facilitair leidinggevend Nederland om over te stappen op de dagschoonmaak. "Zelf willen wij ’s avonds bij ons gezin zijn. Om met hen samen te eten, onze kinderen te helpen bij hun huiswerk, of gewoon samen te kunnen zijn. Maar van bijna 200.000 schoonmakers verwachten wij dat zij hun sociale leven ‘on hold’ zetten tot diep in de avond."

Door te kiezen voor dagschoonmaak nemen ondernemers en beslissers in organisaties maatschappelijke verantwoordelijkheid, vindt Badloe. "Het is een heikel onderwerp om te benoemen, maar het is misschien niet zo vreemd dat kinderen rond gaan hangen op straat als hun ouders niet thuis zijn om een oogje in het zeil te houden. Dat vind ik een sociaal probleem, en door te kiezen voor dagschoonmaak dragen we als maatschappij bij aan de oplossing ervan."

Kosten

Duurder hoeft dagschoonmaak niet uit te pakken, rekent Badloe voor. "Je hebt minder mensen nodig. Als je 10 uur schoonmaak per dag nodig hebt, kun je ’s avonds vijf mensen twee uur laten werken. Of je laat twee mensen vijf uur werken, met een overlap van een uur. Efficiënter is het ook: je hebt minder werkwagens nodig, minder beveiliging, het licht en de verwarming kunnen eerder uit."

Waarom kiezen opdrachtgevers eigenlijk nog niet massaal voor deze mogelijkheid? "Ja, dat is de vraag"’, zegt Badloe. "Waarom niet? De 15 à 20% van onze opdrachtgevers die inmiddels dagschoonmaak hebben, willen niet anders meer. Dat geldt ook voor onze medewerkers die overdag werken. Voor hen is de schoonmaak een aantrekkelijke job geworden."

De norm

Dat dagschoonmaak vele voordelen heeft, roept hectas inmiddels al een jaar of twintig. "We zien dat het mondjesmaat toeneemt", zegt Badloe, "maar wij vinden dat het de norm moet zijn. Hoe mooi zou het zijn als alle bedrijven hierin stappen zouden zetten?"

 Dit artikel is gesponsord door hectas.