TNO-onderzoek: hoe ziet de werkplek eruit na corona?

Achttien uur per week. Dat is het gemiddeld aantal uren dat een kantoormedewerker weer terug wil naar de vroegere werkplek, als corona voorbij is. Het was een van de resultaten uit een TNO-onderzoek dat tijdens een webinar van Gom Offices aan de orde kwam. Conclusie: bedrijven weten nog niet waar ze aan toe zijn.
In de studio na het webinar (v.l.n.r.): Ben van der Veer, Edwin de Vries, Karen Oude Hengel, Marcel Jongmans

Al sinds de eerste lockdown, bijna anderhalf jaar terug, wordt er gesproken over wel of niet thuis blijven werken. Medewerkers die voor een thuiswerkplek kiezen: het zou een aardverschuiving betekenen voor bedrijven, vastgoedbeheerders en facilitaire dienstverleners zoals Gom Offices. Om iets meer houvast te creëren bracht Gom Offices drie sprekers bijeen in een webinar over het veel besproken onderwerp. TNO-onderzoeker Karen Oude Hengel was de eerste.

“We denken allemaal wel dat we niet meer terug gaan naar vroeger, maar ook is het nog altijd zoeken naar het nieuwe normaal”, verwoordde Karen de onzekerheid die er nog altijd is aan de kant van werkgever en werknemer. “We horen overal de geluiden dat kantoren ontmoetingsplaatsen worden, plekken om je te concentreren. Maar hoe flexibel wordt het echt?” Om die reden stak TNO de peilstok in de markt.

Vier op de tien gaan terug

Het kantoor verdwijnt niet, was de eensluidende conclusie. Medewerkers keren weer terug, maar niet fulltime. Een aantal van achttien uur lijkt het optimum te zijn voor de kantoormedewerker 2.0. Dat getal geldt voor vier op de tien medewerkers die post-corona weer ‘gewoon’ terug gaan. Een op de drie wil helemaal weer terug naar de vertrouwde vier muren en de social talk bij de koffieautomaat. Een minderheid kiest ervoor om in de huiselijke omgeving verder te gaan.

Thuiswerkers zijn gezond gebleven

Dat is de afgelopen periode best goed gegaan, zag TNO. Karen: “Gemiddeld genomen zijn mensen gezond gebleven. Ze zijn tevreden met hun leven. We zien wel enige eenzaamheid, maar dan voor specifieke groepen. Je kunt niet zeggen dat het ouderen of jongeren zijn. Opvallend is dat in sectoren met veel stress of een hoge werkdruk, die stress of werkdruk niet is toegenomen maar ook niet weg is.”

Nieuwe leiders gevraagd

Ga er samen over in gesprek, is haar advies. “Het hybride werken slaagt alleen als je er samen over beslist. Het perspectief van de werkgever kan totaal anders zijn dan wat de werknemer wil.’ Veranderingen komen er zeker aan, constateert Karen. ‘Je krijgt een andere leiderschapsstijl, niet gebaseerd op controle en output maar op vertrouwen. De autonomie bij de werknemer neerleggen. Het is voor iedereen nieuw. We gaan alle experimenten die bedrijven gaan opzetten nauwgezet monitoren.”

Bol.com: capaciteitsprobleem op hoofdkantoor

Eén zo’n experiment staat op stapel bij het hoofdkantoor van bol.com. De stap naar het hybride werken neemt de online gigant ook om een andere reden. Edwin de vries: “We zaten altijd al met de flexibiliteit door de toenemende kantoorvraag. We groeien als kool. In de maand dat ik aantrad als contractmanager workplace management kwamen er nog zestig nieuwe medewerkers bij. We hebben daardoor capaciteitsproblemen op het hoofdkantoor. ”

Medewerkers krijgen inspraak in de manier waarop we onze dienstverlening gaan inrichten

Met als thema ‘Our way of working’ gaf bol.com medewerkers al vergaande vrijheden om het werk op hun eigen manier in te richten. Edwin: “Het lijkt op het hybride werken waar iedereen mee bezig is. Bij ons is het: eerst jezelf en dan je familie. Je werk bij bol.com komt op de derde plaats. Dat is geen slogan, dat is echt zo. Kun jij maar vier uur op een dag werken omdat je de andere uren kinderen om je heen hebt? Geen probleem. We zijn nu druk aan het kijken wat medewerkers straks willen. Er is een projectgroep gestart met stakeholders zoals IT en HRM. Nu mag nog maar twintig procent naar kantoor, op 30 augustus zijn we van plan het kantoor weer volledig open te stellen. Medewerkers krijgen inspraak in de manier waarop we onze dienstverlening gaan inrichten. We gaan ook pilots doen met andere meubels.”

Flexibel schoonmaken

Ook Gom Offices gaat veel merken van de veranderingen die er in meer of mindere mate aankomen. Manager key accounts Ben van der Veer lichtte namens de schoonmaakdienstverlener alvast een tipje van de sluier op. ‘”Sinds april zijn we gestart met met ons flexconcept bij bol.com. Dat willen we ook bij andere opdrachtgevers gaan uitrollen. Het flexconcept is gericht op transparantie waarbij we snel kunnen op- en afschalen op basis van de behoefte van onze klant. Door gebruik te maken van, vaak bestaande, data creëren we voorspelbaarheid in schoonmaakbehoefte wat leidt tot cost control voor onze klanten. ”

Sinds april zijn we gestart met met ons flexconcept bij bol.com. Dat willen we ook bij andere opdrachtgevers gaan uitrollen

“We denken dat het iets is voor de komende jaren, misschien wel de komende decennia. Het concept omvat drie soorten dienstverlening: de basisschoonmaak, want als een pand open is, is daar altijd behoefte aan. Als kantoren meer ontmoetingsplaatsen worden, betekent dat ook iets voor de servicegraad. Bij bol.com hebben we een VIP-programma opgesteld, gericht op een vijfsterrenbeleving. En daarnaast hebben we een component die zich richt op calamiteiten. We hopen niet dat het een volgende pandemie is, het kan ook waterschade zijn. Flexibiliteit is  key.”

Klik hier om het webinar terug te kijken.

Dit artikel is gesponsord door Gom Offices.