D&B: al 30 jaar consistente dienstverlening

D&B: al 30 jaar consistente dienstverlening
Jan-Willem de Bruijn (rechts): "We doen iets goed of we doen het niet."

D&B The Facility Group heeft zich in dertig jaar tijd van een start-up studentenchauffeursbedrijf ontwikkeld tot een toonaangevende, multi-service facilitair dienstverlener. En nog altijd zit er groei in het leveren van hoogwaardige services aan de top van de kantorenmarkt.

“Wij hebben de facilitaire markt laten inzien dat er behoefte is aan hoogwaardige dienstverlening”, zo vat Jan-Willem de Bruijn, CEO van D&B The Facility Group, het samen. “De laatste dertig jaar is consumentengedrag de kantoren binnen gedrongen. Wij spelen daarop in.”

Nieuwe klantvragen

De bedrijfsnaam D&B refereert aan de oprichters Derek Hoeffelman en Bas Hertz. Als studenten begonnen zij in 1993 met taxiritten en Valet Parking voor grote ondernemingen en hotels. “Hoogwaardige chauffeursdiensten, met bijvoorbeeld champagne beschikbaar en het FD op de achterbank”, weet De Bruijn uit de overlevering. “Vanuit die dienstverlening stelden klanten de vraag of D&B ook receptiediensten op een hoog kwaliteitsniveau kon leveren. En zo is van het een het ander gekomen.”

Jan-Willem de Bruijn werkt nu 13 jaar voor D&B, waarvan drie als CEO. “Zo is het telkens gegaan”, vertelt hij. “Vanuit de hospitality kwam de klantvraag naar beveiliging. Ook dat hebben we direct op een hoog niveau ingestoken. We noemen de functie niet voor niets Security Host.”

Het aantal uren thuiswerken wordt minder”

Mister Hilton

Voor schoonmaakdiensten geldt hetzelfde. “Onze mensen zijn Cleaning Hosts. We doen alleen dagschoonmaak. Enerzijds omdat we juist zichtbaar willen zijn, anderzijds omdat schoonmaak in onze ogen onderdeel is van de hospitality.”

Catering is de vijfde tak van sport, zeker na de overname van disrupter ‘We Canteen’, zo’n tien jaar geleden. Het managen van al die facility-diensten is de zesde en overkoepelende vorm van dienstverlening van D&B. “Sinds enige tijd is Roberto Payer, ook wel Mister Hilton genoemd, aan ons verbonden. Hij helpt ons om iedereen die een kantoor bezoekt gastervaringen op topniveau te laten beleven. Dat is de standaard waaraan je D&B kunt herkennen.”

Keuzes durven maken

Herkenbaarheid is er in elk geval bij opdrachtgevers, stelt De Bruijn. “Want als ze eenmaal voor D&B hebben gekozen, zijn ze heel loyaal. Ik denk dat we de hoogste retentie in de facilitaire markt hebben, meer dan 95%.” Die opdrachtgevers zijn ambitieuze corporate organisaties en high-end vastgoedeigenaren of -beheerders. “Je vindt ons bijvoorbeeld niet in het onderwijs, de zorg of industrie.”

Een afgeleide daarvan is de keuze om hoofdzakelijk actief te zijn rond de zogenoemde 5G-gebieden: de vier grote steden (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht) en de regio Eindhoven/Den Bosch.

Twee hosts van D&B heten bezoekers welkom.
Twee hosts van D&B heten bezoekers welkom.

Arbeidsmarkt

Consistent zijn en keuzes durven maken is wat D&B The Facility Group typeert, vindt De Bruijn. “We doen iets goed of we doen het niet. Dat maakt ons herkenbaar, voor opdrachtgevers maar ook op de arbeidsmarkt. Je weet bij ons dat je in een high-end omgeving komt te werken; dat spreekt mensen aan.”

Voor de afdeling HR zijn het drukke tijden. Naast de zoektocht naar talent is het pakket aan arbeidsvoorwaarden onder handen genomen. “Tegelijkertijd blijven we selectief aan de poort. Aan onze kwaliteitsstandaard tornen we niet.” D&B telt meer dan 1.000 werknemers en groeit nog altijd. “De arbeidsmarkt is eigenlijk de belangrijkste rem op onze groei.”

Een hologram als ontvangstfunctie kan op kleine locaties een uitkomst zijn”

Innovatie

Technologie kan de inzet van mensen effectiever maken. De Bruijn wijst op cleaning robots. “Daarmee ontlasten we onze mensen van zwaar, repeterend werk. Enerzijds om ze duurzaam inzetbaar te houden maar ook om ruimte te creëren voor andere taken.”

Een ander innovatievoorbeeld betreft de inzet van hologrammen. “Dat kan op kleine locaties een uitkomst zijn. Onze specialisten kunnen dan op drie tot vijf locaties tegelijk de ontvangstfunctie verzorgen, in de vorm van een hologram.”

Terug naar kantoor

Voor D&B’s opdrachtgevers is het aantrekkelijk maken van de kantooromgeving momenteel de grootste uitdaging. De Bruijn ziet een kentering ontstaan richting terugkeer naar kantoor. “Het thuiswerken wordt minder. Je ziet het bijvoorbeeld op de woensdagen alweer wat drukker worden.”

Om mensen goede redenen te geven naar kantoor te komen, dienen de vierkante meters anders te worden ingericht. “Minder werkplekken dus en meer ruimte voor vergaderen, horeca, creativiteit en teambuilding. Een dag lang achter je bureau werken, kun je beter thuis doen. Op kantoor krijg je hoogwaardige services aangeboden. Goed, gezond en verrassend eten en drinken plus een aanbod van leuke evenementen, zoals een barbecue, sport, gastsprekers of een wijnproeverij.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking metD&B The Facility Group.