De aanbestedingsprocedure in schoonmaak

De aanbestedingsprocedure in schoonmaak

Veel (grote) schoonmaakopdrachten worden aanbesteed. Het is een traject dat zorgvuldig en stap voor stap doorlopen moet worden. Volg Service Management op LinkedIn:

Doormiddel van een aanbesteding krijgen alle geïnteresseerde partijen een kans om een bepaalde opdracht binnen te halen. Het stimuleert eerlijke concurrentie tussen bedrijven en een open en transparante besluitvorming. Tegelijkertijd is het inschrijven op een aanbesteding een grote en intensieve klus. Zo bleek uit gesprekken die Service Management had met schoonmaakbedrijven dat je al snel rekening moet houden met zo’n zestig tot tachtig uur per inschrijving.

Zes onderdelen in de aanbestedingsprocedure

De Rijksoverheid heeft de aanbestedingsprocedure opgedeeld in 5 onderdelen. Daar voegen we nog een zesde onderdeel aan toe, namelijk de opstart. Deze zes onderdelen zijn:

  1. De aankondiging
  2. Het beschrijvend document
  3. De nota van inlichtingen
  4. De beoordeling
  5. De gunning
  6. De opstart

Aan de hand van deze onderdelen beschrijven we in een nieuwe whitepaper waar je op moet letten en welke zaken van belang zijn in schoonmaakaanbestedingen.

Lees ook:

Kabinet zet stap met verbeteren aanpak regeldruk

Kabinet zet stap met verbeteren aanpak regeldruk

Minister Beljaarts van Economische Zaken zet zich via het Regeerprogramma in om de last die Nederlandse (mkb-)ondernemers ervaren door regeldruk te verlagen. Onderdeel daarvan is dat het Adviescollege Toetsing Regeldruk (ATR) nadrukkelijker hierover kan adviseren bij Europese en Nederlandse wetsvoorstellen. Een wetswijziging om dit permanent te doen, wacht nog op behandeling in de Tweede Kamer. Daarom heeft de ministerraad ingestemd met het voorstel om daarop vooruitlopend de tijdelijke status van het ATR te verlengen, om toch regeldruk te kunnen aanpakken.

Blog Geert van de Laar: Voor de zzp'er geen win-win, maar verlies-verlies!

Blog Geert van de Laar: Voor de zzp'er geen win-win, maar...

Het is ondertussen wel bekend: de Belastingdienst gaat vanaf 1 januari weer controleren of zzp'ers niet worden ingehuurd voor werk dat eigenlijk in dienstverband zou moeten worden uitgevoerd. Echter, onder druk van de Tweede Kamer krijgen bedrijven die de wet overtreden door schijnzelfstandigen in te huren toch niet allemaal een boete. De reden? Er is veel onrust onder zzp'ers en bedrijven over een wet die al bijna tien jaar niet wordt gehandhaafd.

RUFO Schoonmaakdiensten aan de slag voor Alrijne Zorggroep

RUFO Schoonmaakdiensten aan de slag voor Alrijne Zorggroep

RUFO schoonmaakdiensten is trots dat zij in opdracht van Ter Steege Bouw Vastgoed zijn gestart met de gehele schoonmaakoplevering van het nieuwbouwproject E-gebouw Alrijne Zorggroep te Leiderdorp.

Lage-inkomensvoordeel voor werkgevers vervalt per 1 januari 2025

Lage-inkomensvoordeel voor werkgevers vervalt per 1 januari 2025

Vanaf volgend jaar vervalt de tegemoetkoming die werkgevers kunnen krijgen voor werknemers met een laag inkomen. Het LIV was bedoeld als stimulans voor werkgevers om vaker mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt in dienst te nemen en te behouden, maar draagt maar beperkt bij aan de kansen voor deze groep. Het geld dat vrijkomt doordat deze maatregel vervalt, wordt ingezet voor andere tegemoetkomingen voor werkgevers en compensatie voor sociaal ontwikkelbedrijven.