Leidinggeven in de schoonmaak: "Alles valt of staat met communicatie"

Leidinggeven in de schoonmaak: "Alles valt of staat met communicatie"

Evelyn Kolkman, rayonmanager bij SMB Willems, won in 2019 de titel Leidinggevende van het Jaar tijdens de Golden Service Awards. Hoe gaat het nu met haar? En natuurlijk: heeft ze nog waardevolle tips voor haar mede-leidinggevenden?

Waar de Golden Service Awards eerder alleen de Schoonmaker van het Jaar-verkiezing kenden, kwam daar in 2019 verandering in. Toen werden namelijk de categorieën Schoonmaakteam van het Jaar en Leidinggevende van het Jaar toegevoegd. In 2020 kwam daar een vierde categorie bij: de Glazenwasser van het Jaar.

Eén van de primeurs was voor Evelyn Kolkman, rayonmanager bij SMB Willems. Zij ging er namelijk, voor het eerst ooit, vandoor met de titel Leidinggevende van het Jaar 2019. “Ik heb een dag nodig gehad om te beseffen dat ik echt gewonnen had!”

Helemaal verbaasd

Kolkman kan zich de dag dat ze erachter kwam dat ze in de finale stond nog heel goed herinneren. Ze blikt terug: “Bij SMB Willems hadden we die zomer eerst interne verkiezingen. Het was een grote eer dat zoveel medewerkers daarvoor op mij hadden gestemd dat ik won. Omdat ik de interne verkiezing gewonnen had, werd ik door SMB Willems ingeschreven voor de landelijke verkiezingen van de Golden Service Awards. Op een gegeven moment, in het najaar, kreeg ik een telefoontje van kantoor of ik nog even langs het werk wilde komen. Toen ik daar aankwam, was er in eerste instantie niemand. Best wel vreemd… Toen bleek dat iedereen in de directiekamer was. Ik had op dat moment nog steeds niks in de gaten en snapte niet wat er aan de hand was. Totdat de directeur me feliciteerde met het feit dat ik in de top vijf stond. Ik was helemaal verbaasd!”

Golden Service Award als kroon op het werk

En opeens is het dan zover. “Dan sta je met vijf man op een podium in Kamerik. Ik was er zó van overtuigd dat de dame die naast mij stond, met haar 25 jaar ervaring en een tien voor de managementopleiding, zou winnen. Maar toen werd mijn naam geroepen! Mijn man zei die avond tegen mij: ‘Geniet ervan, je hebt het verdiend! Het is de kroon op je harde werk van de afgelopen 3,5 jaar.’ En ik geniet er nog steeds van.”

Ik kan het niet alleen: ik ben afhankelijk van de mensen op kantoor, de medewerkers om mij heen, van iedereen binnen het bedrijf

Eer voor het hele schoonmaakbedrijf

Zo vertelt Kolkman dat mensen op straat in het dorp haar nog steeds aanspreken over dat ze in de krant heeft gestaan. “Dat is wel heel apart om mee te maken. Daarnaast kreeg ik veel felicitaties op het werk. Mijn werkgever was ook superblij. Voor het hele schoonmaakbedrijf is die erkenning van een Golden Service Award natuurlijk een eer. Want ik kan het niet alleen: ik ben ook afhankelijk van de mensen op kantoor, de medewerkers om mij heen, van iedereen binnen het bedrijf.”

De titel heeft ook een positief effect op het schoonmaakbedrijf. Kolkman: “Zo kregen we vorig jaar een nieuwe klant en die wilde per sé mij als leidinggevende, omdat ik de titel gewonnen heb. Dat was een vereiste. Wauw! Dat is toch wel bijzonder om te horen. Al hoewel het natuurlijk wel extra druk op je legt, want je moet het wel waarmaken.”

Ondergewaardeerd beroep

De waardering vindt Kolkman één van de mooiste aspecten van de Golden Service Awards. “Iedereen prijst nu de schoonmaak de hemel in en zegt hoe belangrijk we zijn. Maar daarvoor vond ik altijd dat schoonmaak een ondergewaardeerd beroep was. Dat is heel jammer. Helemaal als je ziet hoeveel mensen er werken en hoeveel plezier iedereen heeft in zijn of haar werk. Als je dan verhalen hoort van mensen die al 25 jaar bij hetzelfde schoonmaakbedrijf werken, dan moet dat toch wel echt leuk zijn. Anders houd je het niet vol.” Ze kijkt dan ook alweer uit naar de verkiezingen van dit jaar, hopelijk weer “vol mooie mensen met mooie verhalen.”

De handen uit de mouwen

“Het is een hele eer om deze titel te mogen dragen, maar uiteindelijk gaat het werk gewoon door. Ik ben nog steeds niets meer dan iemand anders. Alleen op het moment dat er een belangrijke beslissing moet worden gemaakt, dan sta ik er een stukje boven. Maar ik ben ook niet te beroerd om zelf de handen uit de mouwen te steken. Als ik op een locatie kom voor de gesprekken met m’n medewerkers, dan kijk in naderhand altijd even wat ze nog moeten doen. Gezamenlijk pakken we dan dat laatste stukje werk op, zodat ook zij op tijd naar huis kunnen. Ik vind dat niet meer dan normaal.”

Leidinggeven betekent ook dat de medewerkers bij jou terecht kunnen als het even niet lekker gaat of als er thuis iets aan de hand is

Weten wat er speelt

En dan: heeft de Leidinggevende van het Jaar 2019 nog een gouden tip voor al haar mede-leidinggevenden in de schoonmaak? “Met communicatie valt of staat alles. Het is je werk om te weten wat er speelt op de werkvloer, maar je moet ook kunnen praten over privéproblemen. Soms kunnen problemen thuis namelijk invloed hebben op het werk. Leidinggeven betekent volgens mij ook dat de medewerkers bij jou terecht kunnen als het even niet lekker gaat of als er thuis iets aan de hand is. Natuurlijk kun je niet alles oplossen, maar het gesprek alleen al kan zorgen voor opluchting. Ik investeer liever een uur in praten met iemand om diegene weer op weg te helpen, dan dat je diegene links laat liggen en dat ze zich dan maar ziekmelden.”

“Daarnaast vind ik het belangrijk dat mensen worden gewaardeerd en gerespecteerd in wat ze doen”, stelt Kolkman afsluitend. “Of dat nu een schoonmaker is of een directeur. Iedereen doet waar hij of zij goed in is en daar moet iedereen zich fijn bij voelen.”

Golden Service Awards 2022

Heb jij ook zo'n goede leidinggevende? Iemand die het absoluut verdient om in het zonnetje gezet te worden? Geef hem of haar dan nu op voor de titel Leidinggevende van het Jaar 2022!

De inschrijvingen voor de Golden Service Awards 2022 zijn geopend tot 1 september. Je kunt nu jouw gegadigden voor de titels Leidinggevende, Schoonmaker, Team en Glazenwasser van het Jaar 2022 nomineren.
Ga naar www.goldenserviceawards.nl.




Nieuwe campagne om leren op de werkvloer te stimuleren

Nieuwe campagne om leren op de werkvloer te stimuleren

Dertig procent van de mkb-werknemers in de handel leert veel van hun taken en collega's. Dit is gunstig voor zowel werkgevers als werknemers op de lange termijn. Tegelijkertijd zoekt een deel van de mkb-werkgevers nog naar manieren om leren te bevorderen. Om hen te ondersteunen en leren op de werkvloer te stimuleren, start het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid met de campagne 'Leren op de werkvloer levert aardig wat op'.

Burgemeester Marianne Schuurmans reikt award uit aan Raggers

Burgemeester Marianne Schuurmans reikt award uit aan Raggers

Anderhalf jaar geleden heeft schoonmaakbedrijf Raggers er een project van gemaakt om het personeel te waarschuwen tegen het gevaar van ondermijning op Schiphol. Voor alle inzet van de dienstverlener op de luchthaven, reikte burgemeester Marianne Schuurmans van Haarlemmermeer een speciale award uit.

John van Hoof: "Als leider moet je doorpakken en je kwetsbaar durven opstellen"

John van Hoof: "Als leider moet je doorpakken en je kwetsbaar durven...

"Wie of wat heeft mij het meest gevormd als leider? En wat te doen als jouw koers als leider botst met die van anderen… Deze en meer vragen beantwoordde ik voor Ebbinge in een interview waarin ze leiders van vandaag en morgen vragen stellen die er echt toe doen", aldus John van Hoof, voorzitter van de raad van bestuur van Total Care, de holding van schoonmaakbedrijf CSU en thuiszorgorganisatie Tzorg.

De bestuursleden van VNO-NCW Noordwest-Holland

Blog Cindy Broersen (Breedweer): "Ik ben zo boos geweest"

Vanuit idealisme, mensen met afstand tot de arbeidsmarkt een plekje geven, begon Cindy Broersen samen met haar compagnon facilitair dienstverlener Breedweer. Maar pech en beginnersfouten leidden tot een half miljoen verlies. Toen trok de financier zich terug uit de zaak. "Alle macht lag op dat moment bij de verkeerde persoon."