Werkgever kan rol spelen in voorkomen van grote schulden personeel

Werkgever kan rol spelen in voorkomen van grote schulden personeel

Heb je eenmaal schulden, dan kan dat - ongewild - al snel oplopen tot een niet te overzien probleem. Steeds meer mensen hebben geldzorgen of al schulden. Leden van de Tweede Kamer praten woensdag (vandaag) daarom over het onderwerp 'sneller uit de schulden'. Experts praten hen bij. Eén ding is al wel duidelijk: het huidige schulden- en invorderingsstelsel draagt daar niet aan bij.

Bijzonder hoogleraar schuldenproblematiek Nadja Jungmann stelt dat problematische schulden in de keten van invordering ontstaan. Dat stelsel is volgens haar "gericht op escalatie met als gevolg dat schulden veel te snel oplopen". Schuldenexpert André Moerman van onder meer schuldinfo.nl wijst erop dat de 'hoofdsom' door het systeem van invordering bijna kan verdrievoudigen.

Problemen vroegtijdig signaleren

De branchevereniging voor schuldhulp en financiële dienstverlening NVVK adviseert: "Houd kleine schulden klein. Zeker meer dan de helft van de totale schuldenlast in Nederland bestaat uit bijkomende kosten, boetes, verhogingen en rente." Ook schulden van mensen bij overheidsorganisaties vormen een flink deel van het probleem. Net als veel andere kenners, benadrukt de NVVK dan ook het belang van vroegsignalering, waarbij de eerste tekenen van geldproblemen worden opgepikt door verschillende partijen. Dat kan bijvoorbeeld een werkgever zijn.

Beter beschermen tegen financiële tegenvallers

Het Nibud pleit evengoed voor een "preventieve aanpak", waarbij probleemschulden eerder worden voorkomen dan opgelost. Maar, benadrukt het budgetinstituut, "voor een schuldenvrije toekomst is ons inziens allereerst inkomenszekerheid noodzakelijk". Vooral armere burgers moeten beter worden beschermd om te voorkomen dat financiële tegenvallers tot grote problemen leiden. Ook vakbond FNV geeft aan dat de bestaanszekerheid omhoog moet.

CSU helpt klanten met strategisch advies: "echt helpen bij vraagstukken"

CSU helpt klanten met strategisch advies: "echt helpen bij...

Als grote facilitaire dienstverlener krijgt CSU geregeld klantvragen over maatschappelijke ontwikkelingen, zoals de noodzaak tot verduurzaming, robotisering, datagedreven dienstverlening of inzet van (schaarse) medewerkers. Om beter en sneller te kunnen inspelen op dit soort strategische issues, heeft de organisatie besloten een nieuwe afdeling op te zetten: CSU Facilitair Advies. Smart Workplace vroeg Carola Put, manager CSU Facilitair Advies, naar de aanleiding en de plannen.

Blog Bert van Boggelen: Jullie werknemers, onze schoonmakers

Blog Bert van Boggelen: Jullie werknemers, onze schoonmakers

Als voorzitter van de Code Schoonmaak kom ik geregeld zaken tegen in samenwerkingen tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers waar ik van ga fronsen. Onze overtuiging als code is dat we ingeleend personeel zoveel mogelijk dienen te behandelen als het eigen personeel. Zo zijn we groot fan van opdrachtgevers die schoonmakers ook een kerstpakket geven, uitnodigen voor het bedrijfsfeest, samen te lunchen en regelmatig gewoon een goed gesprek te voeren. Echter ontbreekt deze werkwijze nog wel eens in de praktijk.

Hoe voer je een goed jaargesprek met je medewerkers?

Hoe voer je een goed jaargesprek met je medewerkers?

Waarom voer je een jaargesprek? Wat bespreek je in een jaargesprek? Hoe leg je een jaargesprek vast? Op deze en andere vragen van werkgevers en leidinggevenden geeft Schoonmakend Nederland antwoorden.

Directie en management EW draait weer dag mee op de werkvloer

Directie en management EW draait weer dag mee op de werkvloer

Ieder jaar werken de leden van het directie- en managementteam van EW Facility Services een dag mee met de schoonmaakcollega's. Dit jaar sluiten voor het eerst ook afdelingsmanagers aan bij dit initiatief. Samenwerken, wederzijds leren en plezier staan centraal tijdens deze dag.