Ondernemer mag jaar langer doorrijden met B-rijbewijs in elektrische bestelbus

Ondernemer mag jaar langer doorrijden met B-rijbewijs in elektrische bestelbus

VNO-NCW en MKB-Nederland zijn blij dat bestuurders van zware elektrische bestelbussen een jaar langer mogen doorrijden met een B-rijbewijs. Dat heeft demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) bekendgemaakt. Samen met een aantal leden hebben de ondernemersorganisaties zich daarvoor hard gemaakt.

Vanaf 1 juli zouden deze bestuurders een C-rijbewijs (voor vrachtwagens) nodig hebben om in hun bus te mogen blijven rijden. Volgens Harbers komt Brussel volgend jaar waarschijnlijk met toereikende wetgeving voor de zwaardere elektrische bedrijfswagens.

Heel veel gevraagd

VNO-NCW en MKB-Nederland hebben er steeds op gewezen dat de vereiste van een C-rijbewijs voor bepaalde elektrische bestelbussen de overstap voor ondernemers wel erg lastig en onaantrekkelijk maakt. Zeker opgeteld bij de toch al forse investering die dat vergt, de beperkte subsidiepot en de problemen met de laadinfrastructuur. Ondernemers willen de overstap naar elektrisch maken, maar een ander rijbewijs moeten halen, omdat dezelfde bus met batterij zwaarder weegt dan de dieselvariant, is wel heel veel gevraagd.

Gedoogperiode

Eind vorig jaar kondigde de minister al een gedoogperiode aan die op 1 juli zou aflopen. Ondernemersorganisaties hebben aangedrongen op verlenging daarvan, totdat Brussel met een definitieve oplossing komt. De verlengde regeling geldt voor een jaar en alleen voor ondernemers/ bestuurders die vóór 1 oktober vorig jaar een (zwaardere) elektrische bestelbus hebben gekocht.

Bron: VNO-NCW

Lees meer:

Kabinet zet stap met verbeteren aanpak regeldruk

Kabinet zet stap met verbeteren aanpak regeldruk

Minister Beljaarts van Economische Zaken zet zich via het Regeerprogramma in om de last die Nederlandse (mkb-)ondernemers ervaren door regeldruk te verlagen. Onderdeel daarvan is dat het Adviescollege Toetsing Regeldruk (ATR) nadrukkelijker hierover kan adviseren bij Europese en Nederlandse wetsvoorstellen. Een wetswijziging om dit permanent te doen, wacht nog op behandeling in de Tweede Kamer. Daarom heeft de ministerraad ingestemd met het voorstel om daarop vooruitlopend de tijdelijke status van het ATR te verlengen, om toch regeldruk te kunnen aanpakken.

Lage-inkomensvoordeel voor werkgevers vervalt per 1 januari 2025

Lage-inkomensvoordeel voor werkgevers vervalt per 1 januari 2025

Vanaf volgend jaar vervalt de tegemoetkoming die werkgevers kunnen krijgen voor werknemers met een laag inkomen. Het LIV was bedoeld als stimulans voor werkgevers om vaker mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt in dienst te nemen en te behouden, maar draagt maar beperkt bij aan de kansen voor deze groep. Het geld dat vrijkomt doordat deze maatregel vervalt, wordt ingezet voor andere tegemoetkomingen voor werkgevers en compensatie voor sociaal ontwikkelbedrijven.

Kleineondernemersregeling vernieuwd: dit wijzigt in Nederland

Kleineondernemersregeling vernieuwd: dit wijzigt in Nederland

Per 1 januari 2025 wordt de kleineondernemersregeling (KOR) aangepast. Het doel van de wijziging is om de administratieve lasten van kleine ondernemers te verminderen en zo hun groei te bevorderen.

Voorzichtig optimisme na presentatie Belastingplan en Miljoenennota 2025

Voorzichtig optimisme na presentatie Belastingplan en Miljoenennota...

De presentatie van de Rijksbegroting levert gemengde reacties op. Ondernemers en werkgevers zijn voorzichtig positief, hoewel de impact van de plannen verschilt per sector. Bonden zien marginale verbeteringen en vooral veel negatieve impact.