'Met een dom kantoor sta je meteen 1-0 achter'

'Met een dom kantoor sta je meteen 1-0 achter'

Reductie van CO2-uitstoot, duurzaamheid, hybride werken: kantoorbeheerders staan voor flink wat uitdagingen. Het goede nieuws: slimme technologie biedt de oplossing. "Zelf als het gaat om de problemen op de arbeidsmarkt", zegt Wouter Kok van bGrid.

"Smart buildings zijn beyond the hype." Om dat te onderstrepen, wijst Wouter Kok, chief commercial Officer van bGrid, naar Microsoft. “Die stelt Office365 open voor data uit smartbuilding-systemen. Door die integratie zullen mensen sneller gaan werken met data van het slimme gebouw, bijvoorbeeld in Teams of Outlook. Dat is eenvoudiger dan via een aparte app.”

Ruimte reserveren

Iemand die voor een vergadering met vier personen een ruimte wil reserveren, ziet straks niet alleen welke ruimtes vrij zijn. “Het systeem kan op basis van ervaringscijfers ook adviseren om een andere ruimte te nemen dan je voor ogen had. Omdat bijvoorbeeld de luchtkwaliteit van die ruimte bewezen beter is bij gebruik met vier personen.”

‘Smart buildings’ leek enige tijd niet veel meer dan “een fancy interface voor medewerkers”, zegt Kok. Maar de technologie en data worden steeds toegankelijker. “Zowel medewerkers als facility managers gaan het dagelijks inzetten om het gebouw optimaal te gebruiken.”

Als apps op een smartphone

De technologie gaat leveren wat eerder is beloofd: “the building as your smartphone”. bGrid verzorgt bijvoorbeeld frequent software-updates, waardoor er nieuwe functies beschikbaar komen en een gebouw kan meegroeien met de gebruiker. Met dezelfde infrastructuur wordt simpelweg meer geleverd. Apps van derden kunnen eveneens aan het bGrid-systeem worden toegevoegd.

Bij bGrid zijn inmiddels 45 partner-apps beschikbaar. Een aantal daarvan richt zich op typische smartbuilding-faciliteiten, zoals het reserveren van vergaderruimtes en werkplekken. Ook zijn er apps voor de klimaatregeling, lichtvoorziening en luchtkwaliteit.

Dashboard

Facility managers vragen steeds vaker om een dashboard, liefst toegespitst op de eigen organisatie en behoeften. “Een dashboard maakt data overzichtelijk en gemakkelijk te interpreteren. Dat helpt om antwoord te geven op vragen als: hoe efficiënt worden ruimtes gebruikt en is een klacht over het klimaat structureel of incidenteel? Het helpt de facilitair manager om tot een optimaal gebruik van het gebouw te komen.” Zo krijgen bGrid-klanten, dankzij een software-update, binnenkort inzicht in hoeveel mensen er wanneer op kantoor zijn, inclusief het aantal mensen per ruimte en zone.

Een slim systeem leert van dergelijke data en verbetert zichzelf. Zo kunnen de lichtvoorziening, de temperatuur en de ventilatie worden aangepast op basis van realtime data. De gebruikers kunnen ook leren van die data, zegt Kok. “Sensoren in het plafond kunnen met een LED-kleur aangeven dat de luchtkwaliteit onvoldoende wordt. Dat kan de gebruiker tot actie aanzetten, zoals extra ventileren of een lopende vergadering versneld afronden. Daarvoor is geen app nodig.”

Dit artikel is gesponsord door bGrid. Lees het gehele artikel in het digimagazine 'Facilitaire trends van 2022'