De toekomst in food en facility: 'Duurzaamheid is geen trend meer'

De toekomst in food en facility: 'Duurzaamheid is geen trend meer'
Lonneke Geurtz: "Mensen hebben zich in coronatijd meer verdiept in eten."

Van traditionele multi-service cateraar maakt Compass Group vol overtuiging de omslag naar hip, innovatief en duurzaam. De ambities reiken dan ook verder dan minder dierlijk en meer plantaardig eten en drinken. "Duurzaamheid is geen trend meer, maar de standaard", zegt Lonneke Geurtz, manager Concept & Innovatie van Compass Group in Nederland.

Compass Group is de grootste food- en serviceorganisatie ter wereld. Verspreid over 45 landen werken meer dan 500.000 mensen voor het concern.

“Door de groeiende wereldbevolking stijgt de vraag naar voedsel en energie de komende jaren met 50%. We moeten af van niet-duurzame consumptie en niet-duurzaam gebruik van natuurlijke bronnen en met elkaar werken naar een klimaatpositieve impact”, zegt Geurtz.

Eiwittransitie en fair pricing

Compass Group wil voorop lopen in de eiwittransitie: meer plantaardig en minder dierlijk is de basis voor ieder concept, innovatie of samenwerking. “ 80% van ons aanbod is vegetarisch en wordt op een lekkere, leuke en creatieve manier gepresenteerd. ” Daartoe werkt het bedrijf onder andere samen met producenten die regeneratieve landbouw bedrijven. “Partijen die CO2-neutraal verbouwen binnen een straal van 15 km, waarin seizoensgebonden producten zorgen dat wij onze aardbodem niet onnodig uitputten.”

Een ontwikkeling die hieraan parallel loopt, is het toekennen van CO2-uitstoot en eerlijke prijzen aan producten. “Carbon labeling en fair pricing maken duidelijk wat de werkelijke kosten van eten en drinken zijn, inclusief de impact op de omgeving. Het gaat bij consumenten voor inzicht en bewustwording zorgen. Want hoe steekt onze voedselketen op dit moment nu echt in elkaar? Wij hopen dat conusmenten door het bieden van transparantie hun keuzes hierop gaan aanpassen.”

Global trends 

Naast schaarste ziet Geurtz twee andere trends in de cateringwereld: empowerment en hyperconnectiviteit. Aan de eerste trend gaat Compass zelf actief bijdragen. “Mensen hebben zich in coronatijd meer verdiept in eten. Ze informeren zich beter dan voorheen en willen op basis van data en feiten eigen keuzes kunnen maken. We hebben de taak om onze doelgroepen met marketing, loyaliteitsapps en productinformatie goed te informeren, zodat er geen ruis ontstaat of verkeerde informatie wordt gedeeld.”

Dit artikel is gesponsord door Compass Group. Lees het gehele artikel in het digimagazine 'Facilitaire trends van 2022'